Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
DePurpereWolf
Artikelen: 0
Berichten: 9.239
Lid geworden op: wo 12 mar 2003, 19:44

'Ataturkstraat is niet goed voor de integratie'

Bron: fok.nl
Een wijk met Turkse en Marokkaanse straatnamen komt de integratie ten goede. Dat vindt het Amersfoortse gemeenteraadslid Mustafa Özcan.
http://frontpage.fok.nl/nieuws/58319

Ik denk zelf dat dit alleen maar segregatie bevorderd. We weten dat ghetto vorming verkeerd is voor de integratie. Het benamen van straten in een gehele wijk bevorderd alleen dit ghetto gevoel.

Het is natuurlijk een goed gebaar, maar het heeft het omgekeerde effect denk ik. Wat beter is om straatnamen naar bekende immigranten te vernoemen. Hirsi Ali is er een, maar er zijn er vast nog meer. (Mustafa Özcanstraat bijvoorbeeld?)

'Ataturklaan' geeft mensen het gevoel dat ze een stukje Turkije in Nederland hebben, iets wat niet het geval kan zijn.

Wat vinden jullie ervan?

ads

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

Gebruikersavatar
Napoleon Dynamite
Artikelen: 0
Berichten: 778
Lid geworden op: di 29 mar 2005, 11:14

Re: 'Ataturkstraat is niet goed voor de integratie'

Bron: fok.nl
Een wijk met Turkse en Marokkaanse straatnamen komt de integratie ten goede. Dat vindt het Amersfoortse gemeenteraadslid Mustafa Özcan.
http://frontpage.fok.nl/nieuws/58319

Ik denk zelf dat dit alleen maar segregatie bevorderd. We weten dat ghetto vorming verkeerd is voor de integratie. Het benamen van straten in een gehele wijk bevorderd alleen dit ghetto gevoel.

Het is natuurlijk een goed gebaar, maar het heeft het omgekeerde effect denk ik. Wat beter is om straatnamen naar bekende immigranten te vernoemen. Hirsi Ali is er een, maar er zijn er vast nog meer. (Mustafa Özcanstraat bijvoorbeeld?)

'Ataturklaan' geeft mensen het gevoel dat ze een stukje Turkije in Nederland hebben, iets wat niet het geval kan zijn.

Wat vinden jullie ervan?
Hier kom ik weer met mijn social identity theory

- Het opgelegde voorstel werkt niet; zo creeër je twee groepen en twee verschillende sociale identiteiten wat alleen maar kan leiden tot verschillende belangen.

- Wat je wel kan doen is in een wijk bijvoorbeeld een Turkse straatnaam toe-eigenen waardoor je als het ware twee groepen laat leiden tot één sociale identiteit: wij wonen in die straat zowel nederlander als turk.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

bolt thrower
Artikelen: 0
Berichten: 18
Lid geworden op: di 18 okt 2005, 11:26

Re: 'Ataturkstraat is niet goed voor de integratie'

Het lijkt mij ook onzin om in een hele wijk de straten Turkse of Marokkaanse namen te geven. Een complete wijk met Turkse namen kan denk ik zelfs een idee van apartheid geven. Er zullen dan denk ik weinig Nederlanders zijn die in de 'Turkenbuurt' of Marokkanenbuurt willen wonen. Ik zie in de stad al genoeg Marokko en Turkije in de vorm van moskeeen, theehuizen en shoarmazaken. Niet dat dat zo erg is, maar we moeten niet gaan overdrijven.

Je kan het wel op een andere manier toepassen. Het lijkt op wat Napeleon al zei maar dan iets uitgebreider. Wanneer je een wijk namen van hoofdsteden geeft kan je ook een straat de Ankarastraat noemen of de Rabatstraat, tussen met name ook Europese hoofdsteden. Evengoed kan je een Mogadishustraat hebben, want Turken en Marokkanen zijn hier niet de enige allochtonen. Dat geeft een signaal van integratie. Ankarastraat tussen Berlijnstraat en Londenstraat ofwel Turk tussen europeanen. Ik noem maar een simpel voorbeeld, je kan allerlei variaties bedenken. Wijken hebben namelijk vaak thema's.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking luxe

bol cadeaukaart - verpakking luxe

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Gebruikersavatar
wim600008149
Artikelen: 0
Berichten: 575
Lid geworden op: vr 03 jun 2005, 21:58

Re: 'Ataturkstraat is niet goed voor de integratie'

We weten dat ghetto vorming verkeerd is voor de integratie. Het benamen van straten in een gehele wijk bevorderd alleen dit ghetto gevoel.
Idd. Gettovorming werkt de integratie juist volledig tegen. Als men

op dit vlak success wil boeken zal men moeten beseffen dat de getto's

het grootste probleem vormen. Aan straten Turkse of Marokaanse namen

geven komt quasi neer op het officialiseren, promoten en stimuleren van

de gettovorming.

Wij beseffen dit.

Nu de overheid nog... :wink:

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “📊 Politicologie en Economie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!