Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
ZonnTroLL
Artikelen: 0

Grafiet, elektrisch geleidend.

Waarom is grafiet,als enige niet-zout, wel electrisch geleidend?
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

ads

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

klazon
Pluimdrager

Re: Grafiet, elektrisch geleidend.

De aanduiding "enige niet-zout" snap ik niet. Metalen zijn ook geen zouten, en geleiden als de beste. En de reden daarvoor is net als bij grafiet: een onvolledige buitenste elektronenschil, waardoor zo'n atoom makkelijk een elektron kan afstaan of opnemen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

ZonnTroLL

De aanduiding "enige niet-zout" snap ik niet. Metalen zijn ook geen zouten, en geleiden als de beste.
Ahja, had ik niet aan gedacht. Dom van mij.
En de reden daarvoor is net als bij grafiet: een onvolledige buitenste elektronenschil, waardoor zo'n atoom makkelijk een elektron kan afstaan of opnemen.
Grafiet bestaat toch uit het element C en die heeft toch 6 elektronen waarvan 4 in de buitenste schil? Of ben ik verkeerd? Als het juist is, is mijn vraag: waarom is kool of diamant dan niet elektrisch geleidend?
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.
klazon
Pluimdrager

.....: waarom is kool of diamant dan niet elektrisch geleidend?
Kool is wel elektrisch geleidend. Volgens mij is dat hetzelfde als grafiet.

Diamant niet, maar dat komt door het kristalrooster van diamant waarin alle elektronen nodig zijn voor de kristalbinding en dus niet vrij kunnen rondzwerven.

Het is misschien een beetje simplistisch uitgelegd, maar dan moet een echte deskundige maar even bijspringen.
Anonymous

Grafiet en diamant zijn op heel verschillende wijze gekristalliseerd. In het harde, driedimensionale kristalrooster van diamant zitten geen beweeglijke vrije electronen. Daarom is deze stof ook een isolator.

Grafiet heeft een lagenstructuur van zeshoekige ringen. Binnen die lagen zitten er beweeglijke geleidingselectronen en dat maakt grafiet als materiaal geleidend voor electronen.

Tussen die lagen zitten maar heel zwakke bindingen en dat maakt dat die lagen langs elkaar heen kunnen schuiven. Daarom kun je grafietpoeder als droog smeermiddel gebruiken voor bijvoorbeeld het slot van de auto. Zo zie je maar weer hoe belangrijk ruimtelijke structuren zijn voor de natuurkundige eigenschappen van een stof. H. Zeilmaker

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Rekenmachine Casio FX-82NL+

Rekenmachine Casio FX-82NL+

Bekijk product

Defhrone

Kool zelf geleid niet en diamand ook niet. Dit heeft inderdaad temaken met de structuur van de stoffen. Kool heeft zelfs geen structuur, dit zijn gewoon losse atomen.

Grafiek kan geleiden door zijn structuur. Het heeft een soort honingraat structuur. Door dit structuur gaat het zich zetzelfde gedragen als de metalen. Hoe dit in detail werkt weet ik niet, maar het wordt overal voor gebruikt. Zonder dat leuke stofje had je dit nooit te weten gekomen.

Denk daar maar eens over na.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!