Puzzel Puzzels
ganzickk
Artikelen: 0

Og c's in azijnzuur

Hey

ik zit in mijn eerste jaar in hogeschool en volg chemie

vandaag hadde we bij algemene chemie gezien hoe we oxidatiegetallen moesten berekenen.

dit had ik echter in het secundair al gezien en dit ging dus vlot.

echter toen we de OG's van de koolstofatomen in azijnzuur (CH3COOH) moesten berekenen, moesten we dit op een heel andere methode doen als in het secundair wat ook een ander resultaat gaf.

kan iemand mij de juiste methode zeggen zodat ik zeker weet dat ik het juist doe in het vervolg

bij voorbaat dank

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Marko
Moderator

Re: Og c's in azijnzuur

Beschrijf eerst beide methodes eens, en op welke getallen je uitkomt.

Het zou zomaar zo kunnen zijn dat het niet eens uitmaakt welke methode je gebruikt, zolang je dat maar consequent doet.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

ganzickk

bij de methode van het secundair moesten we de lewisstructuur uittekenen en dan met de verschillende ENW zien naar waar de elektronen gingen en zo de OG's berekenen. zo kwam ik bij de eerste C atoom +3 uit en voor de tweede -3

wat we vandaag gezien hebben is het volgende: de som van alle og's in ch3cooh moet 0 zijn. 2 O atomen geeft samen -4 en 4 H atomen geeft samen +4. dit wil zeggen dat deze elkaar al neutraliseren en beide C atomen een og van 0 hebben
Marko
Moderator

Dat laatste is iets te kort door de bocht. Als beide C's een tegengesteld oxidatiegetal hebben, is de netto lading ook nul.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

ads

Steun Sciencetalk Minecraft - Nintendo Switch

Minecraft - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

Bekijk product

cedric17

De tweede methode die je gebruikt is de methode die ik momenteel doe in mijn studie

Hierbij heffen de OG's van H en O elkaar op doordat ze beide tes samen een totaal oxidatiegetal hebben van 0 als je ze bij elkaar optelt ( H = +4 en O = -4)

In de molecule is het OG van beide C-atomen eveneens gelijk aan 0 dit komt door dat het oxidatie getal van het eerste c-atoom -3 is (Dit zie je doordat er zich 3 H+-atomen op bevinden het tweede C-atoom heeft dus een OG van -3 omdat het OG van een molecule steeds 0 moet zijn

Lewis structuur CH3COOH

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Organische chemie en polymeerchemie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!