Puzzel Puzzels
vlaaing peerd
Artikelen: 0
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 15:49

Laatste nieuws van cern over het higgsdeeltje

"Physicists collaborating on experiments at the Large Hadron Collider (LHC) at CERN – the European Organization for Nuclear Research in Geneva – will announce their latest results in the search for the Higgs boson particle on Tuesday 13 December." (PhysOrg.com)


Vandaag, Dinsdag 13 December is er een seminar waar de laatste bevindingen mbt het opsporen van het Higgs deeltje worden voorgelegd door de wetenschappers van het ATLAS en CMS experiment bij CERN.

Deze is live te volgen op:

http://indico.cern.ch/conferenceDisplay.py?confId=164890

Omdat CERN wetenschapper Vivek Sharma (coordinator CMS experiment) voorspeld had dat rond deze periode werkelijk uitsluitsel gegeven kon worden over het bestaan van dit deeltje zijn de verwachtingen hoog.


bronnen:

http://www.physorg.com/news/2011-12-cern-l...iggs-boson.html

http://www.physorg.com/news/2011-09-endgame-higgs-boson.html

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk EA SPORTS FC 26 - PS5

EA SPORTS FC 26 - PS5

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

Gebruikersavatar
eendavid
Artikelen: 0
Berichten: 3.750
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 14:24

Re: Laatste nieuws van cern over het higgsdeeltje

Een beetje laat goedgekeurd (met alle begrip trouwens) :) . Zie hier (basic), hier (gevorderd) en hier (ter relativering).
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
eendavid
Artikelen: 0
Berichten: 3.750
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 14:24

Re: Laatste nieuws van cern over het higgsdeeltje

Morgenvroeg om 9u zal de data uit 2012 gepresenteerd worden (de bijhorende geruchtenmolen kan je hier lezen). Volg hier live!


edit: het kan ook de moeite lonen deze blog in de gaten te houden.
Gebruikersavatar
eendavid
Artikelen: 0
Berichten: 3.750
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 14:24

Re: Laatste nieuws van cern over het higgsdeeltje

CMS vindt een 5.0 sigma excess in het di-foton kanaal, en 4.9 sigma wanneer alle kanalen samengevoegd worden (inclusief tau-tau kanaal).


ATLAS vindt een 5.0 sigma excess wanneer difoton en ZZ-kanaal worden samengevoegd (ze spreken niet over tau-tau).


De waargenomen massa is 126.5 GeV. Voorlopig zijn de data consistent met een standaard model Higgs deeltje (maar beide kanalen zien iets meer dan verwacht in het standaard model).


edit: Voor alle duidelijkheid, volgens de conventie spreekt men over een ontdekking vanaf 5.0 sigma. Dus het Higgs deeltje is nu officieel ontdekt (als je echt moeilijk wil doen over het tau-tau kanaal kan je naar de gecombineerde significantie van CMS en ATLAS kijken).
Gebruikersavatar
DePurpereWolf
Artikelen: 0
Berichten: 9.239
Lid geworden op: wo 12 mar 2003, 19:44

Re: Laatste nieuws van cern over het higgsdeeltje

Kun je me even die 5.0 sigma uitleggen? Betekend dat dat de piek bij 126.5 GeV met één standaard-deviatie van ± 5.0 GeV?
Ericw
Artikelen: 0
Berichten: 289
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 11:31

Re: Laatste nieuws van cern over het higgsdeeltje

Nee het is 5.0 standaarddeviaties af van de verwachte waarneming zonder Higgs-deeltje.


CMS komt uit op 125.3 +/- 0.6 GeV (4.9 sigma excess), ATLAS komt uit op 126.5 GeV (5.0 sigma excess). De onzekerheid van ATLAS is me even ontgaan.


(Fabiola Gianotti zegt net op de persconferentie dat dat verschil in resultaat niet belangrijk is. "The results are fully compatible".)
Gebruikersavatar
Michel Uphoff
Artikelen: 0
Berichten: 8.167
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 00:17

Re: Laatste nieuws van cern over het higgsdeeltje

Ik begrijp uit de persconferentie, dat men een deeltje heeft ontdekt. Een boson op 125.3 ± 0.6 GeV. Met σ5 een onzekerheid van grofweg een op een miljoen. Maar dat men (nog) niet wil spreken over de ontdekking van het Higgs boson, omdat men de eigenschappen van het ontdekte deeltje nog nader wil bestuderen.


Maar ik vraag mij hierbij af, als het niet het Higgs boson is, wat dan wel? Een ander deeltje is gezien het standaardmodel toch veel onwaarschijnlijker?
Gebruikersavatar
eendavid
Artikelen: 0
Berichten: 3.750
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 14:24

Re: Laatste nieuws van cern over het higgsdeeltje

Het is vrij voorspelbaar dat er gesproken wordt over hoe interessant toekomstige observaties wel zullen zijn (en dat zijn ze ook). Er is volgens mij geen mens die denkt dat het niet om het Higgs deeltje gaat, dat bleek duidelijk als je de webcast volgde (Peter Higgs kwam aan het woord, er werden uitspraken gedaan als "I think we have it",...). Maar als het gaat om de vraag of het Standaard Model + Higgs tot zeer hoge energie een nauwkeurige beschrijving levert van de data moeten we waarschijnlijk nog even wachten (er is blijkbaar een gecombineerde 2.6 sigma deviatie van de SM+ Higgs voorspelling).
Bartjes
Artikelen: 0

Re: Laatste nieuws van cern over het higgsdeeltje

Is dat Higgs-deeltje net als protonen en neutronen nog ergens uit opgebouwd?
Gebruikersavatar
eendavid
Artikelen: 0
Berichten: 3.750
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 14:24

Re: Laatste nieuws van cern over het higgsdeeltje

Het Higgs mechanisme zoals standaard beschreven voorspelt een elementair, massief, spin 0 deeltje. Dus voor zover we weten is het nergens uit opgebouwd. Ik vermoed dat je wel zeer ingewikkelde modellen kan vinden waarin dit niet het geval is (er zou een confinement mechanisme moeten zijn, anders zouden we de constituenten al lang apart gezien hebben), maar ze zijn vergezocht (het is me niet meteen duidelijk hoe je de wetten van de constituente deeltjes zo krijgt dat er spontante symmetriebreking ontstaat voor het dan niet-elementaire Higgs veld), en waarschijnlijk experimenteel zeer sterk ingeperkt.
Bartjes
Artikelen: 0

Re: Laatste nieuws van cern over het higgsdeeltje

@ eendavid. Dank voor het antwoord. Ik ben al blij als ik op dit gebied ook maar enigszins kan volgen waar het over gaat, de alternatieve modellen laat ik hier maar liever buiten beschouwing.


Dan is er nog iets dat mij niet duidelijk is: men stelt het zo voor dat de Higgs-deeltjes als een soort van stroop de beweging van andere deeltjes hinderen, wat dan hun massa verklaart. Is het dan zo dat de gemiddelde snelheid van deze Higgs-deeltjes plaatselijk een absolute rustframe definieert?
Gebruikersavatar
eendavid
Artikelen: 0
Berichten: 3.750
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 14:24

Re: Laatste nieuws van cern over het higgsdeeltje

Tja, je kan eeuwig discussiëren over hoe goed of slecht analogieën zijn. Zoals je wel weet is de eigenschap 'massa' zeker niet gerelateerd aan de (niet bestaande) eigenschap 'vertraagt in vacuüm'. Dus ik vind het een vrij slechte analogie, vooral omdat ze leidt tot verkeerde conclusies. Zo zou men hieruit kunnen concluderen dat de massa verhoogt wanneer er meer Higgs bosonen zouden zijn enzo (dat correspondeert dan met een dikkere stroop), dat is natuurlijk niet het geval.


In feite is de eigenlijke berekening niet heel moeilijk, maar de motivatie is in feite moeilijker uit te leggen dan het Higgs mechanisme zelf. Het eigenlijke probleem is dat de krachtbosonen een massa hebben, maar dat deze bosonen owv renormalisatievoorwaarden ook ijkinvariant moeten zijn (ijkinvariantie is een specifieke symmetrie waaronder de theorie invariant is). De enige manier om dit te doen is een extra veld invoeren, en dat is het Higgs veld. In essentie lukt dit doordat de massa geen constante meer is, maar de waarde van het Higgsveld wanneer het zich in zijn grondtoestand bevindt (en deze transformeert ook onder de ijkinvariantie).
Bartjes
Artikelen: 0

Re: Laatste nieuws van cern over het higgsdeeltje

Men neemt dus aan dat in de natuur zekere symmetrieën gelden, en deze zijn in het standaardmodel alleen te realiseren wanneer er Higgs-deeltjes bestaan?
robheus
Artikelen: 0
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 02 sep 2009, 19:46

Re: Laatste nieuws van cern over het higgsdeeltje

Begrijp ik goed dat het gevonden deeltje (een boson) ca. 100 x zwaarder is dan het proton?

Is het top quark niet veel zwaarder?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Gebruikersavatar
eendavid
Artikelen: 0
Berichten: 3.750
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 14:24

Re: Laatste nieuws van cern over het higgsdeeltje

Bartjes schreef: wo 04 jul 2012, 18:43
Men neemt dus aan dat in de natuur zekere symmetrieën gelden, en deze zijn in het standaardmodel alleen te realiseren wanneer er Higgs-deeltjes bestaan?
Klopt. Behalve dat het niet echt een aanname is maar eerder een unieke oplossing van een potentieel probleem (niet-renormaliseerbaarheid).


@robheus: klopt, het top quark is ongeveer 50 GeV zwaarder.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “📰 Wetenschappelijk Nieuws”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!