Puzzel Puzzels
Kyran
Artikelen: 0

Wil tot leven

Dikwijls vraag ik me af: waarom plegen we geen zelfmoord, wat is toch deze wil tot leven?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

OneStepForward

Re: Wil tot leven

Dikwijls vraag ik me af: waarom plegen we geen zelfmoord, wat is toch deze wil tot leven?
Waarom? Omdat het zelf behoud er in geschapen zit.

Dat is gewoon natuurlijke selectie, mensen die niet die wil hebben zullen zich niet voortplanten en uitsterven.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

janviet

Omdat het zelf behoud er in geschapen zit
Geschapen lijkt me in dit verband een wat ongelukkige woord... met name omdat je het even later over natuurlijke selectie hebt... :roll:
Orcus

ik denk ook dat het komt omdat mensen die meteen zelfmoord gaan plegen zich niet al te veel voortplanten :roll: (is misschien maar goed ook... :P )

bovendien, waarom een einde dr aan maken als je nog zoveel lol hier kan hebben?
PNCO

Ach

de mens voelt zich speciaal

natuurlijke selectie en met name de voortplanting

En je weet (of je weet niet) dat het leven niets uitmaakt, dus dat je uiteindelijk toch wel weer in een andere vorm terug komt. Dus waarom zelfmoord plegen als je weet dat je net zo goed als mier kunt terugkomen :roll:
Marco van Woerden

Dat weet ik helemaal niet. Ik geloof niet in reïncarnatie. Bovendien geeft die reactie met "de natuurlijke selectie" helemaal geen antwoord op de gestelde vraag. In werkelijkheid blijkt dat de mens helemaal geen zin nodig heeft om te kunnen/willen leven. En als je wel een doel nodig hebt, zorg dan dat je een doel krijgt.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.
OneStepForward

@janviet,

Ik vond het wel leuk om schepping en natuurlijke selectie in één post te noemen. Al zal een creationist er vast niet blij mee zijn... :roll:

@Marco van Woerden,

Selectie doet er wel degelijk toe.

Waarom zou je dat niet nodig willen hebben? Waarom geef je enige waarde aan je leven? Waarom steek je energie in het jezelf in leven houden?

Deed je en wilde je dat niet, dan zou je uitsterven.

En degene die wel graag door zou willen leven zal z’n genen wel overdragen. En krijg je dus een kudde mensen die wel door wilt leven. En de diertjes waar we van afstammen zal ook wel door leven omdat hun instinct dat wilt, maar dat lijkt me het zelfde verhaal nog steeds.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
Ger

Ik zou het niet zozeer natuurlijke selectie noemen, maar meer het basisgedrag van elk organisme. Ieder organisme, of het nou mens, dier, of bacterie is, heeft twee pijlers voor gedrag:

1. gedrag tot behoud van de soort

2. gedrag tot behoud van individu

Ieder organisme vertoont dit gedrag. Waarom? Ik denk omdat er anders helemaal niets zou leven...
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Bastiaan

Waarom zou je wel zelfmoord plegen? Tenminste als je geen enorme psychische problemen hebt, lijkt het mij dat je leeft voor de leuke gebeurtenissen in het leven en dat je probeert er het beste van te maken. Ik denk ook dat je het je gewoon niet voor kan stellen dat er niks meer is of dat je bang bent voor het onbekende.
Hallo, Moi, Goedendag, Bonjour, Gutentag, Hej, Konnichiwa, Hola, Ciao, Avé, Bom, Día, Eh, Dav, Tungjatjeta, Au, Ep, Saluton, Hoyr, Morn, Kítal, Sakubona, Merhaba, Nihau, Bongu, Dobre Dan, Selamat hari, Jónapot!
Sylvester

Ieder organisme vertoont dit gedrag. Waarom? Ik denk omdat er anders helemaal niets zou leven...

Wat zou het verschil zijn? Wij zijn hier maar een poosje op aarde. Sommige dieren één dag, de mens hooguit honderdnogwat jaar. En als er niets is na de dood (ik ben er nog steeds niet uit) vind ik het leven behoorlijk zinloos. :roll:
Raspoetin

Waarom zou je wel zelfmoord plegen? Tenminste als je geen enorme psychische problemen hebt, lijkt het mij dat je leeft voor de leuke gebeurtenissen in het leven en dat je probeert er het beste van te maken.

De mensen die gelukkig zijn, zijn ook meestal niet degenen die zelfmoord plegen. Zijn er eigenlijk wel dieren die zelfmoord plegen? :roll: En niet aankomen met dat voorbeeld van de lemmingen, dat is een fabel waar Disney verantwoordelijk voor is..
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!
Bastiaan

De mensen die gelukkig zijn, zijn ook meestal niet degenen die zelfmoord plegen. Zijn er eigenlijk wel dieren die zelfmoord plegen?

Dat was ook niet wat ik bedoelde, ik draaide de eerste vraag van Kyran als antwoord.
Hallo, Moi, Goedendag, Bonjour, Gutentag, Hej, Konnichiwa, Hola, Ciao, Avé, Bom, Día, Eh, Dav, Tungjatjeta, Au, Ep, Saluton, Hoyr, Morn, Kítal, Sakubona, Merhaba, Nihau, Bongu, Dobre Dan, Selamat hari, Jónapot!
DePurpereWolf

Ik leef omdat ik het leuk vindt, ik geniet er elke dag van.
Anonymous

Door instinct en uit angst.

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

ZonnTroLL

...als er niets is na de dood (ik ben er nog steeds niet uit) vind ik het leven behoorlijk zinloos.   :roll:
Ik vind juist dat het leven dan meer zin heeft...wat is het nut er anders van, een test? Dan kan je net zo goed zelfmoord plegen, nee?

en dan de vraag: wat is toch deze wil tot leven?

Bij de mens voornamelijk uit angst (dat er niets na het leven is)

en instinct [zoals bij (?)alle(?) organismen] zoals GlaC al zei.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Filosofie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!