snookdogg85
Artikelen: 0

Gistextract

Enkele vragen:

-weet iemand wat de functie van het gistextract is in het volgende medium, waarin ik een pseudoalteromonas kweek:

Peptone 5.0 g

Yeast extract 2.5 g

Glucose 1.0 g

K2HPO4 0.2 g

MgSO4 0.05 g

Agar 20-40 g

Trace of iron salts

Natural seawater 750 ml

Tap or distilled water 250 ml

-En weet iemand door welke goedkopere producten ik pepton en gist extract kan vervangen, zodat het beestje nog steeds al z'n essentiele stoffen binnenkrijgt?

- En weet iemand waar ik de prijzen van pepton en gistextract kan vinden, maar ook van de overige componenten?

Dank u . Wordnerd

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.
Don't be smart, just be yourself.
Roy van Heesbeen
Artikelen: 0

Re: Gistextract

Gistextract komt in heel veel alle voedingsbodems voor (PCA, BGA, BPM, MCA, OGGA, VRBG, XLD, deze bodems zijn selectief voor grampositieve, gramnegatieve bacteriën en ook gisten en schimmels).

Het is net als glucose en pepton een voedingsstof die niet selectief is.

Laast heb ik zelf gist op gekweekt om bier brouwen en dat heb ik gedaan door gist toe te voegen in een medium van nutiënten bouillon en gistextract.

Pepton is in iedergeval de stikstofbron, die bestaat uit afgebroken eiwitten en aminozuren. Je zou ook zelf iets van afgebroken eiwitten ofzo eraan toe kunnen voegen, maar of dat goedkoper is weet ik niet :lol:

Voor prijzen kan je misschien kijken op de site van OXIOD, dit bedrijf maakt voedingsbodems en leverd ook grondstoffen voor voedingsbodems.

Terug naar “Immunologie en microbiologie”