PiBoy schreef:hallo ik heb effe en vraagje
wanneer je waterstof in vloeibare vorm, wat dan erg koud is, in een fles zou vullen (zo fles wat ze gebruiken bij duiken)
als je dat fles sluit dan kan de watrestof niet meer er uit of uitzetten
vroeg ik me af: blijft de waterstof dan vloeibaar ?dus ook koud
Helaas, was het maar zo makkelijk, dat zou al een aardige stap richting de waterstof economy zijn....
Als de fles in jouw voorbeeld niet sterk genoeg is dan zal deze binnen geringe tijd uit elkaar spatten. In de praktijk zijn er nog altijd mensen die proberen cryogene vloeistoffen (bv vloeibare stikstof, -196grd) in een thermosfles te bewaren.... Niet proberen, dat gaat niet goed, als de fles niet geknapt is door de koude, dan zal hij wel exploderen door de druk die opbouwt.
Terug naar de waterstof.
In de praktijk lopen er in verschillende landen diverse tests met "waterstof" auto's en bussen. Sommigen gebruiken gasvormige H2 dat onder hoge druk opgeslagen wordt in speciale tanks op de bus of in de auto. (in Amsterdam rijden 3 waterstof bussen met gasvormige H2 rond)
De voertuigen met vloeibare waterstof hebben een superthermosfles. Deze is vacuum geisoleerd, helaas evengoed door instraling van warmte verdampt de vloeibare H2 behoorlijk snel.
De firma Linde heeft een nieuwe opslag ontwikkeld. Dit is een tank met meerdere lagen. De binnenste tank bevat waterstof, daarom heen een laag met vloeibare lucht, daarom heen isolatie.
Op het moment dat er waterstof verbruikt wordt, wordt met de verdampingsenergie van de waterstof lucht vloeibaar gemaakt. Op deze manier wordt redelijk simpel de waterstof in de tank op temperatuur gehouden.
zie ook:
http://www.linde-gas.com/international/web...ydrogen_storage
op deze site staat een link (CoolH2) naar een duidelijke animatie.
Groeten
Techneut