Puzzel Puzzels
pablo_CF
Artikelen: 0

[scheikunde] kwikvergiftiging

Voor een onderzoek op school moeten wij achter de werking van het gif kwik komen. Dus wat er gebeurt als kwik in het lichaam komt.

Met vriendelijke groeten,

R. Riemersma

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - envelop

bol cadeaukaart - envelop

Bekijk product

The Herminator

Re: [scheikunde] kwikvergiftiging

Google maar even op 'kwikvergiftiging' en op 'kwik vergiftiging'..... meer informatie dan wij je hier kunnen geven!
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Dante_CF

Kwik heeft een aantal effecten op mensen, die allemaal neerkomen op de volgende belangrijkste effecten:

- Verstoring van het zenuwstelsel

- Schade aan hersenfuncties

- DNAbeschadiging en chromosomale beschadigingen

- Allergische reacties, die resulteren in huiduitslag, vermoeidheid en hoofdpijn

- Negatieve reproductie effecten, zoals spermaschade, geboorteafwijkingen en miskramen

uit http://www.lenntech.com/elementen-periodiek-systeem/Hg.htm
pablo_CF

Wij bedoelen meer de reactievergelijkingen die volgen als Hg in het lichaam komt. Hierover kunnen wij niet veel vinden op het internet
Dante_CF

Ik denk dat het erg moeilijk zal zijn om die te vinden. Ik vrees dat die reacties in de meeste gevallen nog niet bekend zijn.

Edit: Als je engels goed is, kan je mss wel iets op google vinden

mercury, Hg, health effects ...

Ik vond dit al

Inhalation of mercury vapor (Hg0) inhibits binding of GTP to rat brain tubulin ...

op deze site

Daar zullen nog wel enkele voorbeelden staan. Maar als ik naar je chemlevel kijk (no offense) denk ik niet dat deze teksten iets voor de middelbare school zijn.

Zou je niet eerder moeten zoeken naar hoe je in aanraking komt met kwik en waar je het opslaat in je lichaam?
pablo_CF

Dus je bedoelt dat het enige wat bekend is, is wat de gevolgen zijn van het inbrengen van kwik en niet waarom dat gebeurt?
Gerard

Kwikdampen en organische kwikverbindingen kunnen aantasting van het centrale zenuwstelsel veroorzaken. Zo kunnen naast persoonlijkheidsstoornissen die gepaard gaan met slapeloosheid, geheugenverlies en depressieve stemmingen, eveneens neurologische verwikkelingen op de voorgrond staan. Tremoren van vingers, oogleden en lippen worden hierbij frequent beschreven.

Bron:

http://www.wvc.vlaanderen.be/gezondmilieu/..._gezondheid.pdf
Dante_CF

Dus je bedoelt dat het enige wat bekend is, is wat de gevolgen zijn van het inbrengen van kwik en niet waarom dat gebeurt?
Sommige van die gevolgen zullen wel al onderzocht zijn, maar ik ben bang dat je kennis van die specifieke weefsel en celstructuren met hun bijhorende verbindingen iets te hoog gegrepen zijn.

Ikzelf ken er ook niets van hoor :)
Roy van Heesbeen

Volgens mij kan kwik net als andere metalen in een te grote hoeveelheid vrije radicalen in cellen vormen waardoor vitale celfuncties buiten werking kunnen worden gesteld, zoals enzymatische reacties.
Gerard

Sommige van die gevolgen zullen wel al onderzocht zijn, maar ik ben bang dat je kennis van die specifieke weefsel en celstructuren met hun bijhorende verbindingen iets te hoog gegrepen zijn.

Ik denk dat Dante gelijk heeft, ik heb even gezocht in medische databases en het meeste onderzoek heeft betrekking op de eefecten en niet op de fysiologie.

Hieronder een titel van artikel uit dit jaar, als je dit intikt in Pubmed kun je het abstract even bekijken.

Mutkus L, Aschner JL, Syversen T, Aschner M.

Methylmercury alters the in vitro uptake of glutamate in GLAST- and GLT-1-transfected mutant CHO-K1 cells
pablo_CF

Oke heel erg bedankt allemaal. Ik denk dat we voorlopig wel genoeg weten
Sevener

Kwik is vooral giftig doordat het zeer sterke binding aan kan gaan met zogenaamde "thiol"-groepen van aminozuren en eiwitten. Anorganisch kwik (Hg2+) is vooral giftig voor de nieren, organisch gebonden kwik (methyl-kwik) is vooral giftig voor het centrale zenuwstelsel.

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

geomario

Kwik kan de actieve plaatsen in enzymen blokkeren. Het reageert dan met twee sulfhydrylgroepen (SH) van het aminozuur cysteine.

Deze informormatie heb ik kwam ik net toevallig tegen in het boek General Chemistry, 4th Edition op pagina 563. Het boek is geschreven door Hill, Petrucci, McCreary en Perry.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!