Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
bowlingmar
Artikelen: 0

ph LiOH

Goeiedag,

Ik moet de ph-waarde van 0.1 mol LiOH bepalen.

LiOH splitst duidelijk in Li+ en OH- , maar daar weet ik nog niet alles mee lijkt me.

Ik denk dat ik deze formule zal moeten gebruiken: 14- pOH, maar hoe moet ik ze gebruiken is mijn vraag.

De oplossing is waarschijnlijk vrij simpel...

Dank bij voorbaat,

Ingmar

ads

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

harmdeni

Re: ph LiOH

Als LiOH een sterke base is dan is het vrij simpel:

Dan doe je gewoon - log [OH-] = pOH

Dan 14-pOH = pH
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

bowlingmar

Dus 14 + log 0,1 ???

Want weet niet goed hoeveel - log [OH-] is...

Ik heb trouwens nog 2 andere oefeningen moeten maken. Wil iemand eens controleren of ze ongeveer kloppen. De opdracht was steeds dezelfde: bepaal de ph waarde.

1. 40 g NaOH, aangelengd tot 500 ml

c= (m/M) / V = (40 /40)/0.5 = 2 mol/l

-log 2 = -0.30

ph= 14 -0.3 = 13.7

3g Ca(Oh)2 tot 1 liter aangelengd

zelfde formules==> 0.04 mol/l

ph = 14 + log 2* 0.04
woelen

Als jij niet weet hoe je 10log(x) moet berekenen, dan moet je eerst eens de basiswiskunde hiervoor bestuderen. Daarna kun je wel weer eens aan de gang met pH, pOH e.d.

Trouwens 10log(0.1) = -1.
bowlingmar

Ah toch...vond ik te simpel eigelijk:p

Bedankt!

En wat denk je van de overige oefeningen?
woelen

De oefening met NaOH --> pH = 14.3 (je hebt een minteken verkeerd genomen).

De oefening met Ca(OH)2 ziet er wel goed uit, als je tenminste log(2*0.04) bedoelt en niet (log 2)*0.04.

Geef even aan, hoe jij aan die factor 2 komt. Dan weet ik zeker of je achterliggende gedachte correct is.
bowlingmar

Idd, met de log bedoel ik het zoals jij het schreef

En "2" omdat het gaat over Ca(OH)2 en ph = 14 + log n * concentratie
bteunissen

klopt. pH = 12.9

Nog even dit; denk alsjeblieft om het juiste gebruik van hoofdletters. De 'p' in 'pH' is een wiskundig symbool wat staat voor 'de negatieve logaritme'. De "H" in "pH" staat voor de conc. waterstof. Ik weet niet of het typfouten zijn of dat je het niet weet; maar 'Ph', 'ph' en 'Oh' zijn dus fout geschreven. Het is in dit geval, net als bij het schrijven van de elementen belangrijk dat je hoofd en kleine letters van elkaar onderscheidt! :)

Grtz Bas
Apotheker

bteunissen schreef: klopt. pH = 12.9

Nog even dit; denk alsjeblieft om het juiste gebruik van hoofdletters. De 'p' in 'pH' is een wiskundig symbool wat staat voor 'de negatieve logaritme'. De "H" in "pH" staat voor de conc. waterstof. Ik weet niet of het typfouten zijn of dat je het niet weet; maar 'Ph', 'ph' en 'Oh' zijn dus fout geschreven. Het is in dit geval, net als bij het schrijven van de elementen belangrijk dat je hoofd en kleine letters van elkaar onderscheidt! :)

Grtz Bas
Dat klopt: pH staat voor het latijnse "potentio Hydrogenii" oftewel: machtigheid van waterstof. Als je Ph. schrijft bedoel je eigenlijk de Pharmacopeia. Vandaar dat Ph. Eur. een afkorting is van Pharmacopeia Europea.

ads

Steun Sciencetalk Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

The Herminator

Dat klopt: pH staat voor het latijnse "potentio Hydrogenii" oftewel: machtigheid van waterstof. Als je Ph. schrijft bedoel je eigenlijk de Pharmacopeia. Vandaar dat Ph. Eur. een afkorting is van Pharmacopeia Europea.

Vergeet niet "Ph" als afkorting voor "Physical", of voor "Philosophy" (als in: PhD = Doctor of Philosophy)....

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!