Al jaren probeer ik mijn collega's ervan te overtuigen dat het tikken op een QWERTY-toetsenbord logischer is dan met het hier in België gebruikelijke AZERTY indeling.
Redenen:
-internationaler qua gebruik, denk maar aan toetsenborden in Nederland, waar ze vroeger ook een zogenaamde QWERTY Nederlands hadden, maar al gauw zijn overgestapt naar QWERTY Internationaal.
-Geen extra instellingen nodig bij Windows en bij DOS, staat standaard in US International (dus QWERTY). Geen gedoe met toetsenbordinstellingen en drivers.
-tik maar eens met AZERTY een website in: www.chemieforum.nl, dat wordt dus www [shift .]chemieforum [shift .]nl (of uitwijken met je rechterhand naar het numerieke pad voor de .) en als er ook nog een backslash nodig is wordt dat [Alt Gr \] en dan die rare plaats van de A die toch veel wordt gebruikt.
-sterkste argument: Nederlands/vlaams is een germaanse taal en door de franstalige invloed zitten de Vlamingen opgezadeld met een toetsenbordinstelling die geheel gefocused is op de franse taal. Als je blind typt zit de A op de linkerpink bij QWERTY en bij AZERTY zit je met een Q die nauwelijk wordt gebruikt in het Nederlands maar des te meer in het Frans. Vroeger moest je onder DOS in autoexec.bat "keyb.com fr"intikken om met een AZERTY te kunnen tikken....
Veel Vlamingen zullen zeggen: ja, maar ik heb altijd geleerd om met AZERTY te toetsen maar heb je ooit nagedacht waarom dat ooit zo historisch gegroeid is en of het niet beter is om ook net als de Nederlanders over te stappen naar QWERTY US International (die vroeger ook een speciale NL QWERTY versie hadden, maar die al verlaten is) ? Nederlands is een germaanse taal en geen romaanse zoals het Frans. Voor de Vlamingen onder ons: u weet wel, de Vlaamse ontvoogding !
Natuurlijk is dit mijn persoonlijke mening, maar wat zijn jullie ervaringen en voorkeuren voor AZERTY en QWERTY ?
Puzzels