IK heb eens ergens gelezen dat je natriumcarbonaat en waterstofchloride kan maken uit natriumchloride, water en koolstofdioxide. Klopt dit
X'jes Beverlytjeuh
Vanwaar die uitspraak als ik vragen mag?Dat zal vast wel ergens in een chemieboek staan. Wat wil je nu uiteindelijk maken, ipv hier steeds belachelijke vragen en experimenten (sorry hoor) voor te stellen???
Op te maken uit de postgeschiedenis.Vanwaar die uitspraak als ik vragen mag?Dat zal vast wel ergens in een chemieboek staan. Wat wil je nu uiteindelijk maken, ipv hier steeds belachelijke vragen en experimenten (sorry hoor) voor te stellen???
Dit is hetzelfde proces als grottenvorming.Weet je wat nou helemaal leuk is? Ga verder met bubbelen van kooldioxide door dat troebele kalkwater en de oplossing wordt weer helemaal helder!
hmmm... als ik alles in de balancer invoer, dan krijg ik hetvolgende resultaat:epiphonix schreef:Dat lijkt me niet echt te kunnen hoor
de reactie:
HCl + Na2CO3 --> H2CO3 + NaCl
Waarbij
H2CO3 --> CO2 + H2O
Globale reactie:
HCl + Na2CO3 --> H2O + CO2+ NaCl
Andersom lijkt me moeilijk te doen hoor (geen evenwichtsreactie of iets dergelijks)
ik kan er erg naast zitten maar kloppen je voorgetallen wel?epiphonix schreef: Dat lijkt me niet echt te kunnen hoor
de reactie:
HCl + Na2CO3 --> H2CO3 + NaCl
Waarbij
H2CO3 --> CO2 + H2O
Globale reactie:
HCl + Na2CO3 --> H2O + CO2+ NaCl
Andersom lijkt me moeilijk te doen hoor (geen evenwichtsreactie of iets dergelijks)
Vanwaar die uitspraak als ik vragen mag?Dat zal vast wel ergens in een chemieboek staan. Wat wil je nu uiteindelijk maken, ipv hier steeds belachelijke vragen en experimenten (sorry hoor) voor te stellen???