Ik heb een kleine opdracht dat ik moet maken voor scheikunde,
Het probleem is dat ik er niet helemaal zelf uit kom, hoe moet ik beginnen, wanneer moet ik de concentratie breuk gebruiken, de kz-waarde enz..?
Al geef je maar een tip en hoop ik zelf mee verder te kunnen .. dit is de opdracht:
Reactie tussen natronloog en het ammonium-ion in Pokon:Pokon is voedsel voor planten. Pokon is een mengsel van zouten waaronder een ammoniumzout. In deze PO ga je bepalen hoe groot het ammoniumgehalte is in Pokon. ( uitgedrukt in mg NH4 + per liter )
Je gaat dit doen met een zogenaamde terugtitratie. Hierbij laat je het ammoniumzout met een exact bekende overmaat natronloog reageren. Hierbij ontstaat onder andere ammoniak. Dit verwijder je eerst door de oplossing te koken. Vervolgens bepaal dmv een titratie met zoutzuur hoeveel natronloog nog over was.
Met deze gegevens is het massa-% ammoniumzout in Pokon te bepalen.
Je moet de proef in duplo uitvoeren, waarbij de resultaten van de proef heel dicht bij elkaar dienen te liggen.
Uitvoering:
Meet 25.00 mL Pokon-oplossing af en voeg hier 25.00 mL 0.1 M natronloog aan toe.
Voeg enkele kooksteentjes toe en kook de oplossing. Controleer met een rood lakmoes papiertje boven de opening van de erlenmeyer of je lang genoeg gekookt hebt. Laat de oplossing wat afkoelen ( evt. Onder kraan ).
Titreer vervolgens de oplossing met 0.1 M zoutzuur. Gebruik de indicator thymolblauw. Titreer net zolang tot de kleur van thymolblauw net geel is geworden,
De exacte concetratie van het zoutzuur en de natronloog moet je navragen bij de TOA, evenals de concentratie van de gebruikte Pokon-oplossing.
NH4 (aq) + OH (aq) NH3 (aq) + H2O (l)
Reactie tussen ( overmaat ) natronloog en zoutzuur:
H3O (aq) + OH (aq) 2 H2O (l)
meet resultaten:
Exacte ( HCI ) = 0.09798 M
Exacte ( NaOH) = 0.1099
Titratie
Beginstand 38.0
Eindstand 52.1
Verbruikt 24.1
Puzzels