Kan er iemand mij iets meer vertellen over coagulatie van colloidale oplossingen? Wat is dit juist?
thx
x
Dit principe is toch iets anders. De deeltjes bezinken, maar dat komt vooral door opname van de ijzer(III) of aluminium ionen. Dus niet alleen de colloid deeltjes bezinken, maar de metaalionen ook.Robin85 schreef: ja, in feite zijn die colloiden of 'sols' over het algemeen negatioef geladen. Dit belet hen om uit te vlokken aangezien zij elkaar afstoten. Daarom worden vaak middelen toegevoegd die die grensvlakpotentiaal van deze colloiden verlaagd. vb Al3+ en Fe3+ (vaak sulfaatzouten hiervan) worden daar vaak voor gebruikt. Zij 'neutraliseren' als het ware de lading van die colloïddeeltjes en geven deze de kans om te coaguleren (samenklonteren) en vervolgens te bezinken.
Dit proces wordt vaak in de afvalwaterzuivering gebruikt.
Feitelijk ben ik het daar niet mee eens, in zoverre dan dat een colloide helemaal niet per se stabiel is.Zoals je op wiki kon lezen, is een colloidale oplossing stabiel.
Colloidale systemen ontlenen hun stabiliteit juist wel doordat ze geladen zijn. Een ongeladen dispers systeem is altijd instabiel t.o.v. het samengebalde systeem omdat het samenballen zorgt voor een veel kleinere oppervlakte/volumenverhouding, voor een kleinere oppervlakte-energie en daarmee voor een kleinere Gibbs vrije energie G. van een stof.Colloiden hoeven helemaal niet geladen te zijn.