Vanuit een ander oogpunt dan Sietse, kom ik wel op dezelfde conclusie. Natuurlijk mogen we niet doden uit wraak/razernij/vertier e.d. Maar we mogen wel overleven.
Om te overleven is het in ieder geval niet nodig dat we andere wezens leed toebrengen. Hiervan is geen sprake bij het eten van planten, wel bij het slachten van koeien en varkens (denk ik, zie onder).
En waarom het onderscheid maken tussen het doden van dieren en het doden van planten, schimmels en bacterien? Want als je het dan toch op de letter gaan nemen staat er niets over wie of wat je dan niet mag doden.
Een zinnige maatstaf zou zijn: de mate waarin het wezen dat je doodt, lijdt of pijn/angst beleeft.
We kunnen niet in de belevingswereld van een varken of een tomaat kijken, maar redelijkerwijs denk ik dat je meer "intrinsieke schade" aanricht of meer leed veroorzaakt door een varken kapot te stampen, dan door een tomaat te prakken. Gezien het gebrek aan een zenuwstelsel of soortgelijk systeem om pijn en angst te ervaren, denk ik dat het niet erg is om schimmels, bacteriën en planten te doden. Kleine dieren wel, en naarmate ze over een complexer zenuwstelsel beschikken (en dus naar verwachting een rijkere beleving hebben) zou ik het kwalijker noemen om ze te doden.
Hieruit volgt dus de conclusie dat we mogen doden indien het nuttig is voor het leven. Tenslotte kappen we ook bomen voor het maken van meubels en oogsten we katoen voor kleding. Waarom mogen we dan geen dieren doden om te eten, schoeisel en kleding van te maken?
Omdat dieren lijden, en bomen niet. Of althans, zeker weten doen we het niet, maar als je bij jezelf eerlijk nagaat wat je zelf denkt wie er meer lijdt: een dier of een boom, dan weet je het wel denk ik.
En wat te denken van roofdieren? Ga je die ook vertellen dat ze niet mogen doden?
Roofdieren hebben geen moraal of ethisch besef, en kun je dus niks kwalijk nemen.
Bovendien zijn roofdieren, in tegenstelling tot mensen, wél afhankelijk van het eten van vlees. Als een roofdier geen vlees eet gaat ie dood, als wij geen vlees eten blijven we kerngezond.
Rogier schreef:De meeste mensen hebben (vanzelfsprekend) geen enkele boodschap aan die geboden
Dat ben ik niet met je eens Rogier. Ik ben ook niet gelovig, maar de 10 geboden zijn wel richtlijnen voor de algemene normen en waarden. Ik denk dat die 10 geboden ook gewoon gebaseerd zijn op wat mensen denken wat goed is en wat niet. Maar de exacte interpretatie ervan is inderdaad subjectief
Tuurlijk, er zullen best een aantal geboden zijn die de meeste niet-christenen ook aanspreken. Maar dat is dan omdat het zinnige morele uitgangspunten zijn, niet omdat het "de 10 geboden" zijn. Maar dingen als "gij zult geen afgoden vereren"... wat moet ik daarmee, als ongelovige.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.