Vashu
Artikelen: 0

Vegetari

hey everybody,

ik ben nieuw op deze forum.

ik vind dat iedereen eigenlijk vegetariers moet zijn.

simpel weg omdat onze lichaam geen vlees nodig heeft en ten tweede zelf in een van de geboden staat "gij zult niet doden".

dat mensen het nu hebben veranderd naar 'gij zult niet moorden' is omdat zei het niet eens zijn met GOD.

of denken jullie dat god dom was en het woord doden gebruikte in plaats van moorden ?????????
Raspoetin

Re: Vegetari

Oke, dus geen:

Muggen doodmeppen

Bomen omzagen

Wespenplaag uitroeien

Mierendoosjes neerzetten

Muizenvallen plaatsen

....

....

....

En dan begin ik nog niet eens over het dragen van lederen schoenen.

Ik geniet ontzettend van mijn stukje vlees.

Bovendien is het de vraag of het wetenschappelijk is bewezen dat God deze woorden heeft gezegd?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!
Sietse

Vashu schreef:hey everybody,

ik ben nieuw op deze forum.
Welkom
Ik vind dat niemand vegetarier moet zijn.
simpel weg omdat onze lichaam geen vlees nodig heeft
We kunnen leven zonder vlees. Dat is iets anders dan dat we het niet nodig hebben.
en ten tweede zelf in een van de geboden staat "gij zult niet doden".  
Dat is een gebod voor mensen. In de bijbel staat ook dat God de mensen op de aarde heeft gezet om de aarde te bevolken en zich aan haar te onderwerpen. Mensen zijn boven de dieren gezet en dus is het niet fout om dieren te doden (om te eten), mits er geen bloed meer inzit.

Dit heb ik uit Genesis 9. Na de zondvloed: 1 Toen zegende God Noach en zijn zonen, hij zei tegen hen: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk en bevolk de aarde. 2 De dieren die in het wild leven, de vogels van de hemel, de dieren die op de aardbodem rondkruipen en de vissen van de zee zullen ontzag en angst voor jullie voelen – ze zijn in jullie macht. 3 Alles wat leeft en beweegt zal jullie tot voedsel dienen; dit alles geef ik je, zoals ik je ook de planten heb gegeven. 4 Maar vlees waarin nog leven is, waar nog bloed in zit, mag je niet eten.
dat mensen het nu hebben veranderd naar 'gij zult niet moorden' is omdat zei het niet eens zijn met GOD.
Deze zin snap ik even niet..
of denken jullie dat god dom was en het woord doden gebruikte in plaats van moorden ?????????
Ik denk niet dat God dom was. Ik denk dat jij iets over het hoofd gezien hebt in de bijbel. Want daar haal je toch uit aan als je hebt over geboden.
Rogier

Vashu, ik ben het op zich wel eens met je boodschap, maar je argumenten kloppen totaal niet.
Het niet nodig hebben op zich is geen reden om het niet te doen.

Voetballen hebben we bijvoorbeeld ook niet nodig, maar dat hoeven we daarom toch ook niet gelijk af te schaffen?
Die geboden zijn een geloofskwestie, en de interpretatie ervan is al helemaal subjectief, dus die kun je natuurlijk niet aan iedereen opleggen. De meeste mensen hebben (vanzelfsprekend) geen enkele boodschap aan die geboden.

Er zijn wel andere reden om vegetariër te worden of het eten van vlees tot een minimum te beperken:
  • Je bespaart er heel veel leed mee
  • Het is gezonder
  • Het is beter voor het milieu
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Ger

Vanuit een ander oogpunt dan Sietse, kom ik wel op dezelfde conclusie. Natuurlijk mogen we niet doden uit wraak/razernij/vertier e.d. Maar we mogen wel overleven.

En waarom het onderscheid maken tussen het doden van dieren en het doden van planten, schimmels en bacterien? Want als je het dan toch op de letter gaan nemen staat er niets over wie of wat je dan niet mag doden. Dus: je mag niets of niemand doden. Mensen of dieren die ziek zijn mag je dus niet genezen met behulp van antibiotica, want dan dood je ook. Mensen die zo gaan leven worden door iedereen voor gek verklaard.

Hieruit volgt dus de conclusie dat we mogen doden indien het nuttig is voor het leven. Tenslotte kappen we ook bomen voor het maken van meubels en oogsten we katoen voor kleding. Waarom mogen we dan geen dieren doden om te eten, schoeisel en kleding van te maken?

En wat te denken van roofdieren? Ga je die ook vertellen dat ze niet mogen doden?

Kort samengevat: Reëel blijven dus.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Ger

De meeste mensen hebben (vanzelfsprekend) geen enkele boodschap aan die geboden

Dat ben ik niet met je eens Rogier. Ik ben ook niet gelovig, maar de 10 geboden zijn wel richtlijnen voor de algemene normen en waarden. Ik denk dat die 10 geboden ook gewoon gebaseerd zijn op wat mensen denken wat goed is en wat niet. Maar de exacte interpretatie ervan is inderdaad subjectief
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Sietse

[*]Het is gezonder
Dit is het enige argument waar ik het niet mee eens ben. Ik heb nog nooit een wetenschappelijk artikel gelezen waarin bewezen werd dat vlees ongezond is.

Ik ben overtuigd van het omgekeerde, namelijk dat vlees gezond is. Echter lees je ook daar verrassend weinig over. Ik denk dat dat niet zonder reden is..
Dino

vegetariers zitten lager in de voedselketen en dus zijn ze beter voor de natuur.

lager voedselketen = minder energie verlies over de ecologische trappen heen.

lager in de voedselketen = minder energie en grondstoffen zijn gepompt in het verkrijgen van het voedsel.

--> ecologisch! en gezond

lager in de voedselketen = geen bbq'q :'(
Cassanne

Hoezo? Vegetariers hebben dacht ik 30% minder kans om aan hart- en vaatziekten te overlijden, veganisten maar liefst 60%.

De amerikaanse indianen hebben ontzettend verhoogde kans op obesitas, sinds ze grote hoeveelheden vlees eten.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!
Anonymous

In principe is elke plant ook een vorm van leven... Waarom zijn die minder waard? Waarom worden insecten grotendeels doodgeslaan?
tijgertje90

Mijn enige argument om vegitariër te worden is omdat de meeste dieren volgespoten worden met hormonen, vetgemest worden en in slechte omstandigheden leven. Niet omdat het doden van dieren een fout moraal is.

De mens is een omnivoor en geen herbivoor. Om ons lichaam van de nodige stoffen te voorzien hebben we dan regelmatig een stukje vlees nodig.

Vegitariërs en veganisten hebben idd minder kans op hart- en vaatziekten dan de vleesetende mensen. Dit is grotendeels te wijten aan het feit

dat de vleeseters gewoon niet genoeg groenten en fruit eten naast het vlees. Ook wordt vlees vaak opgediend met zo'n vettig sausje. En bakken in plantaardige olie ipv boter zou ook al heel wat problemen voorkomen.

En als je wil goed zijn voor het milieu, is vegitariër worden iets bijna geen effect heeft. Ten eerste eet je dan vis, groenten, fruit... Vis wordt niet veel gekweekt, zo zouden vele vissen met uitsterven bedreigd raken. Groenten hebben plaats nodig om te groeien. Dat zorgd dat er meer akkergrond nodig, en daarvoor worden er bossen omgekapt...
ZonnTroLL

Natuurlijk is het allemaal simpel om het dier niet zélf te slachten...

Als iemand het niet aankan om een dier te zien sterven, dan gun ik diegene het eten van vlees niet. Zo van die mensen die bij natuurfilms, bijvoorbeeld over hoe jachtluipaarden achter hun prooi zitten, bijna zitten te wenen, maar ondertussen wel hun maag ermee zitten te vullen dát irriteert mij.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.
ZonnTroLL

en dan heb je nog mensen die er plezier aan beleven een dier zijn kop af te hakken. Dat beest spartelt voor zijn leven en de mens glimlacht bij de dood ervan. Alsof ze geen besef hebben van wat er leeft en wat niet, alsof het een spelletje is om dat dier te doden.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.
Rogier

Vanuit een ander oogpunt dan Sietse, kom ik wel op dezelfde conclusie. Natuurlijk mogen we niet doden uit wraak/razernij/vertier e.d. Maar we mogen wel overleven.
Om te overleven is het in ieder geval niet nodig dat we andere wezens leed toebrengen. Hiervan is geen sprake bij het eten van planten, wel bij het slachten van koeien en varkens (denk ik, zie onder).

En waarom het onderscheid maken tussen het doden van dieren en het doden van planten, schimmels en bacterien? Want als je het dan toch op de letter gaan nemen staat er niets over wie of wat je dan niet mag doden.
Een zinnige maatstaf zou zijn: de mate waarin het wezen dat je doodt, lijdt of pijn/angst beleeft.

We kunnen niet in de belevingswereld van een varken of een tomaat kijken, maar redelijkerwijs denk ik dat je meer "intrinsieke schade" aanricht of meer leed veroorzaakt door een varken kapot te stampen, dan door een tomaat te prakken. Gezien het gebrek aan een zenuwstelsel of soortgelijk systeem om pijn en angst te ervaren, denk ik dat het niet erg is om schimmels, bacteriën en planten te doden. Kleine dieren wel, en naarmate ze over een complexer zenuwstelsel beschikken (en dus naar verwachting een rijkere beleving hebben) zou ik het kwalijker noemen om ze te doden.
Hieruit volgt dus de conclusie dat we mogen doden indien het nuttig is voor het leven. Tenslotte kappen we ook bomen voor het maken van meubels en oogsten we katoen voor kleding. Waarom mogen we dan geen dieren doden om te eten, schoeisel en kleding van te maken?
Omdat dieren lijden, en bomen niet. Of althans, zeker weten doen we het niet, maar als je bij jezelf eerlijk nagaat wat je zelf denkt wie er meer lijdt: een dier of een boom, dan weet je het wel denk ik.
En wat te denken van roofdieren? Ga je die ook vertellen dat ze niet mogen doden?
Roofdieren hebben geen moraal of ethisch besef, en kun je dus niks kwalijk nemen.

Bovendien zijn roofdieren, in tegenstelling tot mensen, wél afhankelijk van het eten van vlees. Als een roofdier geen vlees eet gaat ie dood, als wij geen vlees eten blijven we kerngezond.
Rogier schreef:De meeste mensen hebben (vanzelfsprekend) geen enkele boodschap aan die geboden
Dat ben ik niet met je eens Rogier. Ik ben ook niet gelovig, maar de 10 geboden zijn wel richtlijnen voor de algemene normen en waarden. Ik denk dat die 10 geboden ook gewoon gebaseerd zijn op wat mensen denken wat goed is en wat niet. Maar de exacte interpretatie ervan is inderdaad subjectief
Tuurlijk, er zullen best een aantal geboden zijn die de meeste niet-christenen ook aanspreken. Maar dat is dan omdat het zinnige morele uitgangspunten zijn, niet omdat het "de 10 geboden" zijn. Maar dingen als "gij zult geen afgoden vereren"... wat moet ik daarmee, als ongelovige.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
OneStepForward

Vashu schreef:hey everybody,

Ik niet.
Onzin...
En een beetje meer lezen en je ziet dat het over mensen gaat.

Nooit dingen over offeren gelezen?

Of over een vissende Jezus?
En jij verzint er iets bij over dat het om dieren gaat zeker...
Vertaalfout misschien?

Het doet er ook niet toe wat er staat voor dit topic omdat het niet over dieren gaat maar over mensen.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”