Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
wgd
Artikelen: 0

Refluxen

Op het practicum moest ik laatst een reactie refluxen. Nu vroeg ik me af waarom je het eigenlijk doet? Is het misschien om de reactie sneller te laten verlopen of zijn er nog diepere redenen?

ads

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

Astrocomix

Re: Refluxen

Refluxen wordt gebruikt om bv: een reactie op gang te brengen(door te koken) en er voor te zorgen dat de reactieproducten niet verdwijnen maar steeds gecondenseerd worden en opnieuw in de kookkolf terecht komen.

Dus niet bepaald om je reactie sneller te doen verlopen maar ervoor te zorgen dat ze niet meteen gedaan is opdat alles zou verdampen.

Kijk ook eens op wikipedia bij reflux

KLIK hier
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Karl Fischer

Door te refluxen stabiliseer je de temperatuur van het reactiemengsel op het kookpunt van het oplosmiddel. De reactie verloopt snel zonder dat de reactiewarmte het mengsel zo sterk verhit dat ontleding optreedt.
wgd

Oke, bedankt voor de reactie. Nu weet ik de volgende keer in ieder geval wat ik dan aan het doen ben!
vera_CF

moet een oplossing koken om te refluxen?
Fuzzwood

Niet per se. Heel vluchtige componenten refluxen (teruglopen vanuit een condensatietoren zoals een liebig koeler) refluxen al bij lagere temperaturen.

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

kippenborst

Op het practicum moest ik laatst een reactie refluxen. Nu vroeg ik me af waarom je het eigenlijk doet? Is het misschien om de reactie sneller te laten verlopen of zijn er nog diepere redenen?
soms loopt deze zelfs langzamer.

als je een alkyd synthetiseerd dan doe je dat vaak met een xyleen reflux.

dit is een extra oplosmiddel dat kookt bij 140 graden en wat met water een azeotroop vormt. hiermee haal je het water uit de reactie.

alleen dun je je alkyd (of beginproducten eigenlijk) wel af met een oplosmiddel en zal de reactie dus ook minder snel gaan.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!