Op het practicum moest ik laatst een reactie refluxen. Nu vroeg ik me af waarom je het eigenlijk doet? Is het misschien om de reactie sneller te laten verlopen of zijn er nog diepere redenen?
soms loopt deze zelfs langzamer.
als je een alkyd synthetiseerd dan doe je dat vaak met een xyleen reflux.
dit is een extra oplosmiddel dat kookt bij 140 graden en wat met water een azeotroop vormt. hiermee haal je het water uit de reactie.
alleen dun je je alkyd (of beginproducten eigenlijk) wel af met een oplosmiddel en zal de reactie dus ook minder snel gaan.