Kan men ijzer recupereren (uit vb afvalwater) door toevoegen van H2O2? En hoe kan dit bij een constante voedingsstroom van dit afvalwater gestuurd worden (dosering van H2O2)?
Als metallisch Fe: dit gaat niet vanuit afvalwater, zeker niet met waterstofperoxide. Dit is een oxidator. Je moet de ijzerionen zien te reduceren, niet oxideren.
Als hydroxide of oxide? Dit zou kunnen. Het waterstofperoxide brengt alle ijzerionen over naar Fe3+. Vervolgens zou je het water licht basisch kunnen maken waardoor hopelijk het hydroxide neerslaat.
Ik weet uit de praktijk dat dit erg moeilijk is: ijzerhydroxide slaat (uit afvalwater en grondwater) pas neer als je er een flocculatiemiddel aan toevoegt (en de pH daarbij niet onder 7 laat komen).
Recupereren is het terugwinnen van waardevolle stoffen uit afvalwater. Maar ijzer is eigenlijk veel te goedkoop om dat via een duur chemisch proces uit een waterige oplossing terug te winnen.
Iets anders is het ijzervrij maken van water. Je doel is dan het maken van schoon water. Door toevoegen van ammonia kun je gehydrateerd ijzer (III) oxyde als een vlok neerslaan. Dat gaat praktisch kwantitatief. Als je vlok en vloeistof van elkaar scheidt krijg je dus ijzervrij water. Dit kan dankzij het feit dat ijzer (III) geen ammoniakale complexen kan vormen. Bij de afvalwaterzuivering wordt hiervan op grote schaal gebruik gemaakt.