Zaza1 schreef: Is dit antwoord goed? :
Er is evenwicht is bereikt als de concentraties van de stoffen niet meer veranderen in de tijd. De heengaande reactie verloopt dan net zo snel als de teruggaande reactie. De reactiesnelheden van de heengaande en teruggaande reactie zijn net zo groot.
Men zou kunnen bepalen dat bij de bereiding van ester evenwicht is bereikt door de concentratie van of de reactanten (de stoffen die hebben gereageerd tot het product) of de concentratie van het product (datgene wat is gevormd tijdens de reactie) te meten. In ons geval zou het meten van de hoeveelheid gevormde ester een goede methode zijn om vast te stellen dat er evenwicht is bereikt. Als deze concentratie constant is dan kunnen we vaststellen dat er evenwicht is bereikt, want bij evenwicht veranderen de concentraties van de stoffen niet meer in de tijd.
Lijkt me een goede uitleg!
Moet ik bij het berekenen van de evenwichtsconstante K ook rekening houden met dat nieuwe volume? Zo ja, hoe dan? En zo nee, waarom niet?
Ja, ik geloof dat je daar voor een exact antwoord rekening mee moet houden. Desalniettemin, vraag ik me sterk af of je je om de kleine volumeverandering door het reageren van je stoffen druk moet maken.
En waarom?
Stel, je hebt de reactie A + B >> C. Dan geldt: K =
/[A][B].
Evenzo geldt: [C] = hoeveelheid C / volume = HC/V
Je kan aantonen dat de concentraties A, B en C veranderen als je het volume laat veranderen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)