Hoho, rustig maar. Alhoewel ik géén dokter ben, wil ik toch graag zeggen dat je niet te vroeg moet panikeren.
Inderdaad, zo'n vaart loopt het niet.
Indien je symptomen begint te krijgen ga je best eens naar de dokter. Het meest opvallende symptoom zijn 'rode ringen' rond de wonde. Ik zou persoonlijk ook niet voor elke tekenbeet een preventieve antibiotica kuur volgen.
Ik weet niet in welke mate zo'n antibiotica kuur effect heeft op je commensale flora maar ik kan me wel voorstellen dat
nutige bacteriën door deze kuur ook gedood worden.
Als hij er namelijk langer dan 24 uur zit wordt de kans op besmetting namelijk 50% dat je een Borrelia infectie krijgt
Ik stel me ook vragen bij dit hoog percentage volgens mij is het veel lager. Onder meer ook omdat niet elke teek drager is van Borrelia Burgdorferi, dit is slechts 10% van de teken in Europa als die 50% op deze teken slaat, dan is de totale kans op een infectie slechts
5%
Op internet vond ik dit percentage
Naargelang de studies treedt bij 1,1 tot 3,4% van de personen met een tekenbeet de ziekte van Lyme op.
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=47
Nog een tip : ontsmet de wonde pas nadat de teek eruit is, gebruik dus geen ontsmettingsalcohol op de wonde als de teek er nog inzit, hij zou dan kunnen 'overgeven' waardoor de kans op een infectie groter wordt