Puzzel Puzzels
Zaza1
Artikelen: 0
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 05 mar 2008, 18:06

[scheikunde] Chromatografie

Hallo!

Ik heb twee vraagjes met betrekking tot gaschromatografie.

We gebruiken op school een gaschromatograaf gevuld met een poreuze, korrelvormige drager. De stationaire fase bestaat uit het beetje vloeistof dat door de dragerkorrels in de kolom wordt vastgehouden. Onze gaschromatograaf heeft twee kolommen.

Kolom I bevat als stationaire fase een polaire vloeistof en kolom II bevat een apolaire vloeistof.

De mobiele fase bestaat uit inert heliumgas, onoplosbaar in de stationaire fase.

We gaan een mengsel van n-octaan en i-octaan scheiden.

Met welk type stationaire fase, polair of juist apolair zal dan de beste scheiding van n-octaan en i-octaan plaatsvinden?

Zelf denk ik dit:

N-octaan en i-octaan bevatten beiden geen dipoolmoment en zijn dus beide apolaire stoffen.Apolaire stoffen lossen niet goed op in polaire stoffen en wel goed in andere apolaire stoffen. Dus de scheiding geeft het beste resultaat als de stationaire fase ook apolair is. De retentietijd is dan erg lang. Het verschil tussen de retentietijd van n-octaan en i-octaan is dan ook groter.

Mijn tweede vraag is:

Kan iemand me uitleggen wat er wordt bedoeld met (bruto) retentietijd?

Ik snap het niet echt..

Alvast bedankt!

ads

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

Bekijk product

Napoleon1981
Artikelen: 0
Berichten: 2.399
Lid geworden op: wo 29 dec 2004, 14:37

Re: [scheikunde] Chromatografie

Ik zou de polaire stationaire fase nemen. Kijk of je kan scheiden de ja of de nee, dan kun je daarna altijd switchen naar de apolaire stationaire fase. Zoals je zelf al aangeeft duurt een scheiding met een apolaire kolom en een apolaire stof nogal lang, omdat je stof amper naar de mobiele fase zal gaan. Je bent dus beter af door een wat polaire stationaire fase te kiezen zodat je niet eeuwig hoeft te wachten tot het er vanaf komt.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

drune134
Artikelen: 0
Berichten: 873
Lid geworden op: di 02 mei 2006, 10:40

Re: [scheikunde] Chromatografie

Je 2e vraag:

Google: Retentietijd -> Wikipedia -> lees!

Retentietijd is de tijd die een bepaalde stof uit een te scheiden mengsel nodig heeft om door een chromatografische kolom te passeren (elueren). Om preciezer te zijn: het tijdsverschil tussen het moment van injecteren en het moment dat de hoogste concentratie van de piek de detector passeert.
Zaza1
Artikelen: 0
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 05 mar 2008, 18:06

Re: [scheikunde] Chromatografie

Ik zou de polaire stationaire fase nemen. Kijk of je kan scheiden de ja of de nee, dan kun je daarna altijd switchen naar de apolaire stationaire fase. Zoals je zelf al aangeeft duurt een scheiding met een apolaire kolom en een apolaire stof nogal lang, omdat je stof amper naar de mobiele fase zal gaan. Je bent dus beter af door een wat polaire stationaire fase te kiezen zodat je niet eeuwig hoeft te wachten tot het er vanaf komt.
Maar stel ik moet kiezen en niet kan switchen daarna

polair of apolair, wat is het beste? Toch polair?
Zaza1
Artikelen: 0
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 05 mar 2008, 18:06

Re: [scheikunde] Chromatografie

drune134 schreef: Je 2e vraag:

Google: Retentietijd -> Wikipedia -> lees!

Retentietijd is de tijd die een bepaalde stof uit een te scheiden mengsel nodig heeft om door een chromatografische kolom te passeren (elueren). Om preciezer te zijn: het tijdsverschil tussen het moment van injecteren en het moment dat de hoogste concentratie van de piek de detector passeert.
sorry... :oops: maar wat kan ik met deze bruto-retentietijd?
Napoleon1981
Artikelen: 0
Berichten: 2.399
Lid geworden op: wo 29 dec 2004, 14:37

Re: [scheikunde] Chromatografie

Napoleon1981 schreef: Ik zou de polaire stationaire fase nemen. Kijk of je kan scheiden de ja of de nee, dan kun je daarna altijd switchen naar de apolaire stationaire fase. Zoals je zelf al aangeeft duurt een scheiding met een apolaire kolom en een apolaire stof nogal lang, omdat je stof amper naar de mobiele fase zal gaan. Je bent dus beter af door een wat polaire stationaire fase te kiezen zodat je niet eeuwig hoeft te wachten tot het er vanaf komt.
Maar stel ik moet kiezen en niet kan switchen daarna

polair of apolair, wat is het beste? Toch polair?
Tja................. geen idee wat het beste is. Als je ze niet scheiden kan was het dus niet het beste ;)
Gebruikersavatar
DrQuico
Artikelen: 0
Berichten: 2.953
Lid geworden op: zo 16 okt 2011, 23:09

Re: [scheikunde] Chromatografie

Om componenten te scheiden moet je analyt een interactie met de stationaire fase vertonen, anders treedt er geen scheiding op en komen ze er tegelijkertijd af. Zowel i-octaan als n-octaan zullen goed oplossen in de apolaire stationaire fase maar niet in dezelfde mate. In een polaire stationaire fase zullen ze beiden nauwelijks oplossen en dus geen retentie ondervinden. Een tè sterke interactie tussen analyt en vaste fase is niet het meest praktische, maar het belangrijkste bij (gas)chromatografie is dàt je scheiding hebt. Als de analyse te lang duurt stook je gewoon de kolom wat verder op.
N-octaan en i-octaan bevatten beiden geen dipoolmoment en zijn dus beide apolaire stoffen.Apolaire stoffen lossen niet goed op in polaire stoffen en wel goed in andere apolaire stoffen. Dus de scheiding geeft het beste resultaat als de stationaire fase ook apolair is. De retentietijd is dan erg lang. Het verschil tussen de retentietijd van n-octaan en i-octaan is dan ook groter.
Jouw redenering is naar mijn idee dan ook volkomen juist.

De bruto-retentietijd is de tijd tussen injectie en het passeren van de detector. Bij de netto-retentietijd wordt hiervan afgehaald de tijd die het dragergas (of een verbinding zonder retentie) er over doet de kolom te doorlopen. Het lijkt mij dat de netto-retentietijd kolomspecifiek is en de bruto retentietijd ook apparaatspecifiek.
drune134
Artikelen: 0
Berichten: 873
Lid geworden op: di 02 mei 2006, 10:40

Re: [scheikunde] Chromatografie

Zaza1 schreef:
drune134 schreef: Je 2e vraag:

Google: Retentietijd -> Wikipedia -> lees!

Retentietijd is de tijd die een bepaalde stof uit een te scheiden mengsel nodig heeft om door een chromatografische kolom te passeren (elueren). Om preciezer te zijn: het tijdsverschil tussen het moment van injecteren en het moment dat de hoogste concentratie van de piek de detector passeert.
sorry... :oops: maar wat kan ik met deze bruto-retentietijd?
Elke stof heeft een bepaalde, specifieke interactie met de stationaire fase in je GC-kolom. Hierdoor wordt zijn 'verblijftijd' in de kolom bepaald. Deze is ook wel afhankelijk van een aantal andere factoren maar dat maakt het misschien complex. Deze verblijftijd moet je zien als retentietijd. Retentie betekent volgens mij ook "vertraging".

Omdat elke component een specifieke interactie heeft is ook de retentietijd specifiek. Op basis daarvan kun je vaststellen wat de retentietijd is van n-octaan cq iso-octaan. En deze is onder de gegeven omstandigheden altijd hetzelfde.

Wanneer je de gasflow verhoogt of verlaagt zal de retentietijd van je componenten korter cq langer worden. Echter, bij gebruik van dezelfde kolom en draaggas zal de volgorde altijd de zelfde zijn.

Compri?

Dus, met behulp van de retentietijd kun je een stof identificeren.

Vragen? stel ze.
Zaza1
Artikelen: 0
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 05 mar 2008, 18:06

Re: [scheikunde] Chromatografie

drune134 schreef:
Zaza1 schreef:
drune134 schreef: Je 2e vraag:

Google: Retentietijd -> Wikipedia -> lees!

Retentietijd is de tijd die een bepaalde stof uit een te scheiden mengsel nodig heeft om door een chromatografische kolom te passeren (elueren). Om preciezer te zijn: het tijdsverschil tussen het moment van injecteren en het moment dat de hoogste concentratie van de piek de detector passeert.
sorry... :oops: maar wat kan ik met deze bruto-retentietijd?
Elke stof heeft een bepaalde, specifieke interactie met de stationaire fase in je GC-kolom. Hierdoor wordt zijn 'verblijftijd' in de kolom bepaald. Deze is ook wel afhankelijk van een aantal andere factoren maar dat maakt het misschien complex. Deze verblijftijd moet je zien als retentietijd. Retentie betekent volgens mij ook "vertraging".

Omdat elke component een specifieke interactie heeft is ook de retentietijd specifiek. Op basis daarvan kun je vaststellen wat de retentietijd is van n-octaan cq iso-octaan. En deze is onder de gegeven omstandigheden altijd hetzelfde.

Wanneer je de gasflow verhoogt of verlaagt zal de retentietijd van je componenten korter cq langer worden. Echter, bij gebruik van dezelfde kolom en draaggas zal de volgorde altijd de zelfde zijn.

Compri?

Dus, met behulp van de retentietijd kun je een stof identificeren.

Vragen? stel ze.
Het is helemaaal duidelijk!

Harstikke bedankt!

Nog één vraagje:

Op verschil in welke eigenschappen is chromatografie

gebaseerd?

Ik denk zelf dit:

Chromatografie is gebaseerd op verschil in oplosbaarheid in de loopvloeistof (de mobiele fase) en verschil in adsorptievermogen aan de stationaire fase.

Maar ik lees overal:

Chromatografie is gebaseerd op het verschil in verdeling van de te scheiden stoffen over 2 niet mengbare fasen, een mobiele en een stationaire fase. Voor elke stof stelt zich afzonderlijk een verdelingsevenwicht in.

Wat is nou juist?
tequila boy
Artikelen: 0
Berichten: 1.490
Lid geworden op: wo 28 mar 2007, 07:45

Re: [scheikunde] Chromatografie

Chromatografie is gebaseerd op het verschil in verdeling van de te scheiden stoffen over 2 niet mengbare fasen
stationaire fase en mobiele fase (2 niet mengbare fasen!)

de ene stof heeft meer affiniteit met de stationaire fase dan de andere stof waardoor de stof er langer over doet om door de kolom te komen
Gebruikersavatar
Fuzzwood
Artikelen: 0
Berichten: 11.177
Lid geworden op: vr 15 apr 2005, 18:37

Re: [scheikunde] Chromatografie

Komt in feite neer op wat jij zei: dat verschil in oplosbaarheid/absorptie zorgt uiteindelijk voor een bepaalde verdeling. Dat zorgt er weer voor dat de ene stof eerder van de kolom afkomt dan de andere.
Zaza1
Artikelen: 0
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 05 mar 2008, 18:06

Re: [scheikunde] Chromatografie

Dus mijn antwoord klopt?

Heel erg bedankt..!
Kiggen
Artikelen: 0
Berichten: 15
Lid geworden op: za 10 sep 2011, 09:55

Re: [scheikunde] Chromatografie

Zaza1 schreef: Zelf denk ik dit:

N-octaan en i-octaan bevatten beiden geen dipoolmoment en zijn dus beide apolaire stoffen.Apolaire stoffen lossen niet goed op in polaire stoffen en wel goed in andere apolaire stoffen. Dus de scheiding geeft het beste resultaat als de stationaire fase ook apolair is. De retentietijd is dan erg lang. Het verschil tussen de retentietijd van n-octaan en i-octaan is dan ook groter.
Hoezo is de retentietijd dan erg lang? En waarom is het verschil tussen retentietijd dan ook groter?
Gebruikersavatar
Fuzzwood
Artikelen: 0
Berichten: 11.177
Lid geworden op: vr 15 apr 2005, 18:37

Re: [scheikunde] Chromatografie

Apolair plakt aan apolair. Verschillen in apolariteit worden zo ook groter. Alles lijkt op elkaar, met 1 miniem verschil.

ads

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

Kiggen
Artikelen: 0
Berichten: 15
Lid geworden op: za 10 sep 2011, 09:55

Re: [scheikunde] Chromatografie

Maar als dat dan een miniem verschil is. Waarom wordt het verschil in retentietijden dan juist groter?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!