Puzzel Puzzels
Anonymous
Artikelen: 0

bestaat tijd???

Is tijd nu een hulpmidddel om ruimtelijke dimensies uit te zetten? Of moeten we tijd zelf ook zien als een dimensie?

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

DePurpereWolf

Re: bestaat tijd???

Die vraag kun je zelf ook beantwoorden, Je kunt namelijk alles een dimensie toekennen, zo is plaats een dimensie maar verplaatsing ook, en versnelling ook. In principe is het aantal electronen dat per seconden een chemische reactie in vervuild methaan te weeg brengt ook een dimensie. De vraag is dus waarschijnlijk, is tijd een fundamentele dimensie. Tot op hede moet deze vraag beantwoord worden met ja, er zijn 4 fundamentele dimensies waarmee je alles in de natuurkunde kunt omschrijven, dit zijn (SMCK) Seconden, meters, Coulomb en kilogram, dit zijn dus de 4 dimensies waar we alles mee kunnen uitleggen, de fundamentele dimensies.

Maar het is dus goed om even de definitie van dimensie goed te begrijpen. Wat is een dimensie, de dikke van dale zegt dat het een afmeting is, een maat. Ofwel, een liniaal meet in de dimensie lengte, deze lengte meten we in meters.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Anonymous

Als tijd al zou bestaan is het toch een zeer speciale dimensie.

Je kan er niet in reizen zoals in de 3 andere ruimtedimensie's.

De tijd is volgens mij een handig truukje, een model ,voor praktisch gebruik.

Maar ik denk dat tijd niet bestaat.

Je kan tijd ook niet meten.

Alleen verplaatsingen in de ruimte zijn een maat voor de tijd.

Een beetje onrechtstreeks dus.

Gewoon een persoonlijk gedachte.
svdw

TIjd bestaad werkelijk, wij noemen het tijd, maar eigenlijk is het een dimensie.

Wij gebruiken de eenheid tijd om berekeningen te maken en om ons te situeren in deze dimensie die tijd word genoemd.

Tijdmeting is heel handig om te weten waar en wanneer we precies moeten zijn.

Tijd bestaat degelijk wel.

Natuurlijk kan men (nog niet, misschien ooit wel) niet reizen in de tijd.

Volgens mij is het niet echt mogelijk om werkelijk te reizen in de tijd.

Misschien dat de tijd op bepaalde plaatsten wel degelijk sneller gaat.

Daar geloof ik wel in, alhoewel, de wetenschap zal het wel uitwijzen.

Volgens mij kan het wel zijn als je vb een plaats hebt in het heelal , dat op die plaats de dimensie tijd wel sneller gaat dan op aarde (als je aarde als referentie neemt)

Ik denk zelfs dat tijd een van de moeilijkste theorieën is om te bestuderen, want je kan zowel alle plaatsen als referentie nemen.

Heb je er ook al eens aan gedacht dat tijd eigenlijk heel dicht ligt bij de dimensie plaats (X, Y en Z as)

Want als het werkelijk zo is dat op bepaalde PLAATSEN tijd sneller gaat of trager, dan is plaats een heel belangerijk onderwerp.

Ik denk niet dat men nu (met de wetenschap van vandaag) de tijd zal kunnen afremmen of doen versnellen.

Misschien ooit wel.[/b]
DePurpereWolf

Hmm,

ik dacht dat de meeste mensen toch wel op de hoogte waren dat als men zich in de ruimte verplaatst de tijd voor hem langzamer gaat. Als een space shuttle met een snelheid van half keer de lichtsnelheid een reis maakt van een paar jaar en dan weer terug komt, zal het hem opmerken dat de aarde die achterliet een eeuw ouder is geworden terwijl hijzelf maar een jaar of 4 ouder is geworden. Dus in de tijd reizen is wel mogelijk. Het is zelfs nagferekend dat een piloot van de concorde die dienst doet van zijn 20 ste tot zijn 60ste bijna een halve minuut later doodgaat dan eigelijk zou moeten (moeten is een groot woord).

Deze theorie komt van einstein en het is lang geleden dat ik er iets over heb gelezen, natuurlijk als het van Einstein is is het onderbouwt en refereer ik liever daarna. Tijd en ruimte zitten aan elkaar verbonden, al merkt men dat alleen bij enorme hoge snelheden.

Over de vraagstelling: bestaat tijd. Die vraag heb ik nou in meerder fori al luttele keren gelezen en eerlijk gezegt verveeld het me een beetje dat de meeste van deze hun stelling nooit onderbouwen. Als een aspect van de natuurkunde moeilijk is, wil het nog niet zeggen dat het niet bestaat.

Verder moet je Natuurkunde blijven zien als natuur-kennis, ofwel het beschrijven van onze omgeving, en omdat daar tijd in voorkomt moeten wij deze in ons gedachtengoed verwikkelen.
Anonymous

klopt niet helmaal volgens mij, die getallen die je noemt.

t=0,5v2/c2

t=twaarnemer/treferentie bijvoorbeeld op aarde
Anonymous

piet schreef:klopt niet helmaal volgens mij, die getallen die je noemt.

t=0,5v2/c2

t=twaarnemer/treferentie bijvoorbeeld op aarde
Inderdaad, die getallen kloppen niet, ben geen wandelend binas.
Miels
Artikelen: 6

Je kan er niet in reizen zoals in de 3 andere ruimtedimensie's.
Zeker wel! De mens is alleen een tijdreiziger die slechts in 1 richting kan reizen, met een (bijna) vaste snelheid. Als tijd niet bestond was alles zoals het was, en zou het niet kunnen veranderen.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic
ErWt

je hebt twee soorten tijd:

1.de tijd hoe hij daadwerkelijk is en die ook zorgt voor de steeds toenemende wanorde (een vaas die je laat vallen kan niet meer terug in elkaar *slecht voorbeeld*)

deze tijd gaat langzamer in singulariteiten/zwarte gaten

2.de imaginaire tijd hoe de mens en andere wezens deze dus beleeft

heb ik dit goed begrepen?

p.s het is mogelijk om vooruit te reizen in de tijd al vrplaats je je met hoge snelheid van de aarde vandaan en je komt weer terug heeft de tijd bij jouw langzamer gelopen (dit was ook een test met twee identieke klokken, 1 in een raket en 1 op aarde. toen de raket terug kwam na de reis om de maan (of iets dergelijks) was de klok op aarde al een stukje verder (enkele secondes) kan je nagaan wat er gebeurt als je je met de snelheid van het licht verplaatst. 8)
Anonymous

Op welke tijd heeft einstein zijn tijdreis formule op gebaseerd? Lijkt me niet echt dat hij zomaar een formule heeft gemaakt... Hij moest dus wel eerst weten wat tijd nou EXACT is of niet?

Dus wat bedoelde einstein nou exact met tijd vraag ik mij af?
KoRnOnTheCops

Je kan tijd ook niet meten.
Hoezo kan je tijd niet meten? Wel eens van een klok gehoord?
Anonymous

Tijd is net als de andere drie ruimtelijke coordinaten een kengetal dat nodig is om een gebeurtenis te beschrijven ("lokaliseren"). Net als dat men kan twisten over wat x,y,z is (men hoeft zelfs niet Carthesische coordinaten te gebruiken, maar bijvoorbeeld spherische mag ook), zo kan een waarnemer A met een waarnemer B wat van een bepaalde gebeurtenis de kentallen (x,y,z,t) zijn...

Bijvoorbeeld B denkt dat de gebeurtenis gebeurde bij (x',y',z',t'). Gegeven dat de lichtsnelheid constant is in ieder inertiaal stelsel en dat A met constante snelheid tov B beweegt en dat de transformatie tussen (x,y,z,t) en (x',y',z',t') lineair is kan men de Lorentz vergelijkingen afleiden. Hieruit volgt dan weer de formule voor tijdsdilatatie e.d. Tijd kan men dus wel meten, maar het is geldig in slechts een inertiaalstelsel; er is geen universele tijd!! Alleen lokale tijd ...

Een klok is dus leuk, het gebruik is echter beperkt.

Hint voor de andere breinbrekers: maak het je niet al te moeilijk een voorstelling te maken van de speciale en algemene relativiteitstheorie. Deze theorieen zijn redelijk wiskundig en met hun hulp kunnen we uitrekenen wat er gebeurt. Ons er iets bij voorstellen is eigenlijk net zoiets als proberen een 10D kubus te tekenen; wij mensen zijn niet met het goede gereedschap uitgerust; onze hersenen denken in lokale tijd.
merlijn

ik ben het niet helemaal eens met de theorie die dhr einstein over dit onderwerp heeft, aangezien hij maar met halve feiten rekent. iemand die in de tijd reist, het voorbeeld van purperen wolf is een sprekend, zal toch ook een keer terug moeten reizen. naar mijn mening reist volgens dhr einstein iedereen alleen maar enkele reis. dan is het ook te verklaren dat er in tijd te reizen valt, maar het opgebouwde tijdsverschil zal tijdens de terugreis weer verloren gaan!

ik ben benieuwd naar reactie.
It's just an illusion !
Anonymous

ehm merlijn, het gaat niet om het heen en weer reizen, het gaat er om dat je jezelf met een grote snelheid hebt voortbewogen; groter dan je omgeving.

(ik moet even opmerken dat de aarde met een snelheid van pak em beet 150.000 km/h om de zon heen draait.. pak em dus maar niet beet:p)

theoretisch kan reizen terug in de tijd door sneller te bewegen dan het licht, iets dat euh in deze tijd nog niet mogelijk is, en wellicht ( :shock: ) ook nooit mogelijk zal zijn.

ik weet alleen dat tijd en snelheid iets met elkaar te maken hebben, en dat de aarde knap snel door de ruimte vliegt; het zou mij dan ook niets verbazen als het e.e.a. met elkaar te maken heeft.

als afsluiter even de opmerking dat volgens mij concordepiloten de laatste jaren best wel wat eerder doodgaan dan gepland... :wink:

ads

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Bekijk product

Anonymous

Merlijn,

het is wel degelijk zo dat het tweelingenparadox (als een tweelingbroer met de lichtsnelheid een ruimtereis maakt en na verloop van tijd terugkomt , zal zijn tweelingbroer die thuis is gebleven een stuk ouder zijn) een fysische werkelijkheid is (aangetoond met vervaltijden van onstabiele deeltjes).

wat betreft de halve feiten is het niet Einstein die daar met werkt, maar is het zo dat wij hier op het forum ermee werken. Buiten de speciale relativiteitstheorie bestaat er een algemene relativiteitstheorie. Deze is echter moeilijker en spreekt minder tot de verbeelding. In de AR komt de ruimtereiziger wel degelijk terug naar de aarde

Lucas,

Theoretisch is er nog niet aangetoond dat je terug kan reizen in de tijd.

Het is wel zo dat in de SR (speciale relativiteitstheorie) het postulaat wordt gesteld dat niets sneller kan reizen als het licht. Hieruit vloeit dan voort dat de tijd trager loopt naarmate je snelheid die van het licht benaderd. Bij lichtsnelheid staat de tijd stil.

Stellen dat als je sneller reist als het licht , je teruggaat in de tijd is een stap te ver. Je bent immers vertrokken van het postulaat dat niets sneller kan dan het licht. Als je dit verwerpt moet je ook de theorie van tijdsvertraging verwerpen en na extrapolatie ook het terug reizen in de tijd.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!