Puzzel Puzzels
joostje1970
Artikelen: 0

tolueen met methyljodide

Wie kan mij helpen,

Hoe kun je methyljodide verwijderen uit (grote hoeveelheden) tolueen? Wie heeft er een idee?

Alvast bedankt,

joostje

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Tomodachi Life - Nintendo Switch

Tomodachi Life - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Bekijk product

Fuzzwood

Re: tolueen met methyljodide

Ik denk aan een rotavapor.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Echtepino

Wat zijn grote hoeveelheden?
joostje1970

Het gaat om ca 120 liter tolueen.

Is de methyljodide misschien ook neer te slaan?
Tsjerk

Welke concentratie MeI heb je in je tolueen en welke concentratie wil je krijgen? Met een rotovap kun je een groot deel afdampen maar verlies je ook een aanzienlijk deel van je tolueen.
joostje1970

eigenlijk willen we de tolueen MeI vrij maken. De concentratie MeI weet ik niet precies. Wat is een aanzienlijk deel (als je het in verhouding ziet met 120 liter)?

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Beetje laat, maar ik heb je topic alsnog verplaatst naar een geschikter forum.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
nielsgeode

Ik denk dat je het met een rotavap wel eraf krijgt. Het kookpunt van MeI is 42,5 graad. Dat van tolueen 111. Een verschil van bijna 70 graden. Makkelijker dan dat krijg je het bijna niet :D

Wat je sowieso kan proberen is een deel van die 120 liter eraf destilleren, dan komt vrijwel alle methyliodide wel mee. Vervolgens bewaar je dat en destilleer je die (bijvoorbeeld 10 liter) nog een keer tot je daarvan nog 60 tot 70% overhoudt. Dan verlies je maar een paar liter en ben je waarschijnlijk al je methyliode wel kwijt.

Wel even checken of het er nog in zit. Met NMR bv als je dat hebt. Als je dat niet hebt kan je een kleine hoeveelheid laten mengen met een NaOH oplossing in water en daar vervolgens zilvernitraat bijgooien. Als er nog MeI aanwezig was heb je I- in oplossing en dat slaat onmiddellijk neer tot AgI
nielsgeode

Kleine toevoeging: ik bedacht me dat ik kort geleden een NMR buis met tolueen-d8 onder etheendruk heb gezet. Daarna wilde ik de etheen weer kwijtraken en heb ik 30% van de tolueen afgedampt met de gedachte dat je dan echt alle etheen wel kwijt bent. Mooi niet dus 8-[ In t NMR zag je nog mooi ~5% etheen over...
GenGF01010

Gezien het grote verschil in kookpunt, zou ik gaan destilleren. Het ligt er maar net aan hoe zuiver je het wilt hebben, aangezien een 100% concentratie tolueen wat lastig wordt om op die manier te verkrijgen. Meerdere keren destilleren kan ik sowieso stevig aanraden.
Whiskey

De vraag is eigenlijk of tolueen samen met MeI een azeotroop vormt of niet. Als dit wel zo is dan kun je deze verbindingen niet goed scheiden met destillatie technieken. De andere vraag is of je MeI wil terugwinnen of niet.
nielsgeode

Als je de methyliodide kwijtwilt zou je ook nog kunnen overwegen een Wurtz koppeling te doen. Je gooit er natrium bij en krijgt netto de volgende reactie:

2MeI + 2Na => MeMe (ethaan dus) + 2NaI

ethaan ben je zó kwijt

NaI blijft als vaste stof (samen met de overmaat natrium) achter als je de tolueen vervolgens even overdestilleert.

Ik zou dus gewoon een flinke lading natrium in dat vat tolueen kieperen en als het even kan een halve dag roeren
jorgensw

Ik kan me voorstellen dat de reactie van Niels exotherm is, voeg niet te snel alles toe dus.
GenGF01010

De vraag is eigenlijk of tolueen samen met MeI een azeotroop vormt of niet. Als dit wel zo is dan kun je deze verbindingen niet goed scheiden met destillatie technieken.
In dat geval zou drukverandering in de meeste gevallen het probleem oplossen.

Het idee van nielsgeode ken ik niet, maar als het werkt, zou het de ideale oplossing zijn.

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Bekijk product

sanderol_CF

Hoe kom je nou aan 120 L tolueen met MeI?? Rotavap lijkt me niet verstandig MeI is niet echt fijn, aangezien speculaties zijn dat het je DNA alkyleerd. Buiten dit is het sowieso geen fijn goedje. Dus een MeI walm achter je pomp lijkt me niet fijn. 8-)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Organische chemie en polymeerchemie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!