Marco-lab001 schreef: @ Marjanne: Het Nee-antwoord is misschien wel een beetje kort, maar daar kwam ik ook pas naderhand achter. Maar dat is ook een beetje hoe ik het kort zie: tegen: je wilt veranderingen zien; voor CO2-uitstoot betekent niet dat je het graag wilt, maar dat je het zo ook wel prima vind. Bij ik weet het niet, weet je mogelijk onvoldoende om er een mening over te geven of twijfel je gewoon heel erg... Maar ik snap jouw reactie heel goed, want het lijkt zo wel een beetje zwart-wit
De manier waarop je de poll hebt geformuleerd geeft inderdaad wel erg sterk je eigen mening weer, en dat lijkt me niet echt goed voor een onafhankelijke poll. Ik heb dus niet gestemd. Misschien zijn er wel helemaal geen veranderingen te zien wanneer de CO
2-uitstoot wordt verminderd...
Naar mijn idee wordt er wereldwijd veel te spastisch op de CO
2 uitstoot gereageerd. Het is een hype en de mensen die sceptisch staan ten opzichte van het broeikas-effect worden verketterd. Miljarden worden er tegenaan gegooid en tot mijn grote ergernis wordt er geïnvesteerd in CO
2 opslag onder de grond tegen hoge kosten. En dit terwijl er geen cent gaat naar het stimuleren van het isoleren van je huis, de aanschaf van een zuinige HR-ketel etc. Een eerder bestaande subsidie op isolatie van je woning is zo'n 10 jaar geleden afgeschaft. De subsidie op zonnecollectoren en boilers is jarenlang in de ijskast gezet. Lekker beleid.
Ik ben voor de besparing op het gebruik van fossiele brandstoffen, maar niet vanwege de CO
2 uitstoot, maar juist omdat de voorraden eindig zijn.
Leuk detail:
De IPCC voorspelde tot 2030 een opwarming van 0.2 graad per decennium wereldwijd. Echter, de huidige trend voor het eerste decennium ligt op -0.1 graad voor het eerste decennium. De aarde is dus afgekoeld het eerste decennium en de temperatuur ligt op hetzelfde niveau als in 1990 (bron: natuur, wetenschap en techniek van februari 2009).
Ik wordt steeds meer gesterkt in mijn mening dat het broeikaseffect door menselijke CO
2 uitstoot een vorm van massa-hysterie is. Ik ben erg nieuwsgierig naar de trend het komende decennium en net zo veel naar de argumentatie van de IPCC om dit te verklaren.