Puzzel Puzzels
dejosine
Artikelen: 0

[scheikunde] Massapercentage ammoniak in ammonia

Ik raak een beetje in de war bij de volgende opdracht..zouden jullie me kunnen helpen?

Geconcentreerde ammonia is in de handel als een 13 M oplossing van ammoniak. De dichtheid van deze oplossing is 0,90 kg L-1.

1. Bereken het massapercentage ammoniak in geconcentreerde ammonia.

2. Schrijf de vergelijking op van de evenwichtsreactie waaruit blijkt dat ammonia basisch is.

1. normaal gesproken moet je berekenen hoeveel mol je van de gevraagde stof hebt, en hoeveel je totaal hebt. maar ik snap dan niet wat je met die dichtheid kunt doen?

Moet je ook nog wat met de molaire massa van ammoniak doen?

2. is dit gewoon: NH³ + H2O --> NH4+(aq) + OH-(aq)

en omdat OH- een base is, is de oplossing basisch.

Ik weet niet of je zo mag concluderen dat een basische oplossing is?

Volgens mij is dit niet zo'n moeilijke opdracht, maar je moet het net maar even weten..

alvast bedankt voor de hulp!!

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Beryllium

Re: [scheikunde] Massapercentage ammoniak in ammonia

Het is inderdaad een weetje.

Eerste puntje: let even op het correct gebruiken van sub- en superscript.

Terug naar de vraag.

Je hebt een 13M oplossing. In één liter zit dus 13 mol NH3.

Als je nu weet hoevel gram één mol NH3 is, kun je berekenen hoeveel gram NH3 er in 1 liter zit.

Omdat je weet wat een liter van je oplossing weegt, kun je dus eenvoudig het massapercentage berekenen: m% = (gevonden_massa_NH3 kg) / 0,90 kg * 100% = ...

En het tweede deel lijkt me correct afgezien van je notaties.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Bekijk product

Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Marco-lab001

Re: [scheikunde] Massapercentage ammoniak in ammonia

De formule om het naar gram om te rekenen ziet er als volgt uit:

m= n x M;

waarin m=massa in gram; n= aantal mol (hier dus 13 mol); M=molmassa en deze kun je opzoeken via 't periodiek systeem (namelijk: je neemt van de elementen de atoommassa en telt deze bij elkaar op --> je hebt de molecuulmassa van NH3 in unit) Dit is automatisch al hetzelfde als in g/l! [!]

Je krijgt dan:

MNH3= 15 x (wat jij hebt gevonden!)= massa in gram van Ammoniak!

Dan krijgt je de tweede formule (massacomponent delen door massatotaal) x 100 %

Massacomponent is hier dan Ammoniak en massatotaal Ammonia! :) En dat is wat Beryllium heeft gedaan :)

Hopelijk heb je hier wat aan en ik wens je veel succes met je opdracht!

Groetjes Marco

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!