Puzzel Puzzels
thenr12
Artikelen: 0

[scheikunde] vetzuuranalyse

Voor mijn project moet ik het gehalte aan onverzadigde vetzuren bepalen in boter (zowel dieet als gewone smeerboter).

Ik heb ondertussen al ontdekt dat het vet eerst met methanol en zwavelzuur gekookt moet worden om de vetzuren om te zetten in methylesters.

Daarna kan via de GC het gehalte bepaald worden.

Ik heb nog maar 1 probleem, ik weet niet welke hoeveelheden ik nodig heb en ook over de opstelling van de proef ben ik niet zeker.

Kan iemand mij zeggen hoeveel vet,zwavelzuur en methanol ik nodig heb? en hoe zie ik bij de GC welk vet de onverzadigde zijn?

dank bij voorbaat!

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

sradracer

Re: [scheikunde] vetzuuranalyse

als je niet veel inweegt, bv 100mg, dan heb je niet veel methanol nodig. 0,5 ml maar ofzo.

Maar, ik dacht dat dit juist in basisch milieu moest...
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Marjanne

Verzeping van vetten in de losse vetzuren vindt in basisch milieu plaats.

Thenr12 wil de losse vetzuren veresteren met methanol. Dat moet wel in zuur milieu.

Overigens wordt het identificeren van de onverzadigde vetzuren best een klus. Zonder de zuivere stoffen als standaarden is dit bijna niet te doen. Wat heb je voor detector in je GC?

Dan nog iets: moet je per sé de onverzadigde vetzuren allemaal identificeren? Groots project dan, mag je wel zeggen...

Je kunt ook een ´totaalgehalte´ aan onverzadigde vetzuren bepalen met jodium. Zoek/Google maar eens op ´joodgetal´.
drune134

Wanneer je de boter gaat koken krijg je geen goede vetzuursamenstelling.

Je kunt het beste een 2M KOH in methanol gebruiken om de vetzuren te veresteren. Je moet dan wel eerst het vocht verwijderen uit je boter.

En dan moet je weten welke vetzuren de verzadigde en welke de onverzadigde zijn. En daarvoor moet je referentiemateriaal hebben.

Je kunt je toeleggen op enkele vetzuren, degene die in boter het meest zullen voorkomen maar dan mis je wel eea.

Weet je waar in je chromatogram welke vetzuren liggen? Of weet je al hoe je de identiteit vaststelt van je pieken?
sradracer

Je kunt het beste een 2M KOH in methanol gebruiken om de vetzuren te veresteren. Je moet dan wel eerst het vocht verwijderen uit je boter.
Zo heb ik het ook een keer gedaan. In basisch milieu dus...

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk EA SPORTS FC 26 - PS5

EA SPORTS FC 26 - PS5

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Bekijk product

democrites

Zuurgekatalyseerde omestering kan ook.

Wellicht is jodometrie makkelijker, GLC zal uitgebreid zijn door de vele vetzuren die voorkomen.

Oeps ik herhaal Marjanne.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!