voor -> neus
De neus van de
[waarnemer] wijst van de
[waarnemer] af .
De neus van het
(spiegelbeeld van de waarnemer) wijst nog steeds van het
(spiegelbeeld van de waarnemer) af,
De neus van het
(spiegelbeeld van de waarnemer)wijst wel naar de
[waarnemer] toe..........
Ik heb hierboven geprobeerd om de verschillende referentiekaders in dezelfde stijl te zetten. Dus als je de referentiekaders gelijk zijn, is er niets veranderd. Als je het referentiekader verandert, LIJKT het te veranderen.
Als degene voor de spiegel zijn met zijn rechterhand in oostelijke richting wijst, zal zijn spiegelbeeld nog steeds in oostelijke richting wijzen.
Alles hang af van het referentiekader van de waarnemer.
En of jij die waarnemer bent, of die bioscoopbezoeker de waarnemer is, het resultaat is hetzelfde, zolang je maar dezelfde referentiekaders hanteert. Als ik stilzit in een rijdende trein, dan zit ik stil ten opzichte van het referentiekader trein. Als een waarnemer in de trein zit, dan ziet hij mij stilzitten in het referentiekader trein. Als de waarnemer uitstapt, en ik rij verder met de trein, dan ziet de waarnemer, afhankelijk van wat hij wil zien, één van twee dingen: Hij ziet een Jan die in het referentiekader trein nog steeds stilzit, of hij ziet een Jan die in het referentiekader perron steeds sneller wegrijdt.....
Peter staat 40 meter bij Jan vandaan. In het referentiekader van de landmeetbalk die Peter in zijn hand heeft, ziet Peter Jan bijvoorbeeld maar 20 cm groot. Maar in het referentiekader van een identieke landmeetbalk die Jan in zijn hand heeft, ziet Peter Jan nog steeds als 1,84 m groot. Gelukkig is Jan nog geen spatader veranderd.