Puzzel Puzzels
sjang
Artikelen: 0
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 13:39

waterstof

ik las dat de zon een gram waterstof omzet in helium en dat daar 170000 kwh vrijkomt wat is jullie kennis hierover ?

ads

Steun Sciencetalk Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Minecraft - Nintendo Switch

Minecraft - Nintendo Switch

Bekijk product

Gebruikersavatar
Marjanne
Artikelen: 0
Berichten: 4.771
Lid geworden op: do 18 aug 2011, 16:45

Re: waterstof

Per seconde wordt zo'n 700 miljoen ton waterstof in 695 miljoen ton helium omgezet. Het verschil, 5 miljoen ton, wordt uitgestraald in de vorm van elektromagnetische energie.
en
Uitgestraalde energie 3,8×1026 J/s
Bron: wiki

Ik vind wiki niet altijd een echt betrouwbare bron, maar deze getallen zijn toch beduidend groter dan de jouwe.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

FrankB
Artikelen: 0
Berichten: 281
Lid geworden op: zo 27 apr 2008, 22:26

Re: waterstof

Ik denk dat sjang bedoeld dat er in de zon per gram waterstof dmv. fusie naar helium, 170 MWh als energie vrijkomt.

Via E=mc2 kom ik overigens op 6,3*1011 joule. Dat komt overeen met 175 MWh, en klopt dus ongeveer wel.
Thionyl
Artikelen: 0
Berichten: 1.816
Lid geworden op: vr 18 apr 2008, 22:29

Re: waterstof

Bedenk wel dat de zon ook een CAO gaat afsluiten, dus er zal in de nabije toekomst misschien minder geproduceerd gaan worden. Over de BTW is men het ook oneens.
LiA
FrankB
Artikelen: 0
Berichten: 281
Lid geworden op: zo 27 apr 2008, 22:26

Re: waterstof

Nu maar hopen dat ie niet gaat staken...
sjang
Artikelen: 0
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 13:39

Re: waterstof

whow wat n getalle maar kunnen wij dit ook in werking zetten ? wel grappig met de cao duurt nog een paar miljard jaar voor de zon langzaam gaat afkoelen.
Gebruikersavatar
Derrek
Artikelen: 0
Berichten: 217
Lid geworden op: ma 27 apr 2009, 19:37

Re: waterstof

whow wat n getalle maar kunnen wij dit ook in werking zetten ? wel grappig met de cao duurt nog een paar miljard jaar voor de zon langzaam gaat afkoelen.
Je kan kernfusie (zoals de zon) en kernfissie (die we gebruiken om energie te winnen) vergelijken als het maken van een puzzel en het stukgooien van een puzzel, respectievelijk.

Er is onderzoek naar, en het is ook mogelijk, maar het staat nog ver van praktische toepassingen.
Tsjerk
Artikelen: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo 20 aug 2008, 16:14

Re: waterstof

Kernfissie? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Gebruikersavatar
Derrek
Artikelen: 0
Berichten: 217
Lid geworden op: ma 27 apr 2009, 19:37

Re: waterstof

Kernfissie? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Misschien geen correct Nederlands woord, maar het betekent kernsplijting.
sjang
Artikelen: 0
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 13:39

Re: waterstof

willen ze dat proberen met de versneller wat ze in zwitserland aan het bouwen zijn?
Gebruikersavatar
Fuzzwood
Artikelen: 0
Berichten: 11.177
Lid geworden op: vr 15 apr 2005, 18:37

Re: waterstof

Nope, ze proberen daar onder andere het Higgs-boson te vinden. Het subatomaire deeltje dat volgens natuurkundigen voor massa zorgt.
chemiefan
Artikelen: 0
Berichten: 42
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 15:43

Re: waterstof

ik las dat de zon een gram waterstof omzet in helium en dat daar 170000 kwh vrijkomt wat is jullie kennis hierover ?
niet zoveel maar ik zal eens opzoeken

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: sjeez, zeg dan gewoon niets...</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
Gebruikersavatar
Fuzzwood
Artikelen: 0
Berichten: 11.177
Lid geworden op: vr 15 apr 2005, 18:37

Re: waterstof

sjang schreef: ik las dat de zon een gram waterstof omzet in helium en dat daar 170000 kwh vrijkomt wat is jullie kennis hierover ?
niet zoveel maar ik zal eens opzoeken
Lees je altijd alleen maar het eerste bericht uit een topic? ;)
Gebruikersavatar
Echtepino
Artikelen: 0
Berichten: 794
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 16:20

Re: waterstof

Tsjerk schreef: Kernfissie? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Misschien geen correct Nederlands woord, maar het betekent kernsplijting.
Neen dat betekent het JUIST niet, het is samensmelting van kernen:

FUSIE.

Even weer ontopic: zo nu en dan lees ik dit soort berichten weer en dan denk ik wat is het toch jammer dat die experimenten met koude kernfusie zijn mislukt, of hebben we hier nog collega's die een werkend prototype op het bureau hebben?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Gebruikersavatar
Raspoetin
Artikelen: 0
Berichten: 3.507
Lid geworden op: wo 28 sep 2005, 15:46

Re: waterstof

Derrek schreef:
Tsjerk schreef: Kernfissie? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Misschien geen correct Nederlands woord, maar het betekent kernsplijting.
Neen dat betekent het JUIST niet, het is samensmelting van kernen:

FUSIE.
Volgens mij is fissie het Vlaamse equivalent voor kernsplijting:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kernfissie
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Fysische chemie en structuurchemie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!