Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Kevin Faro
Artikelen: 0

TLC van vanilline

Nu we toch bezig zijn over loopvloeistoffen, kan ik ook meteen mijn probleem in de strijd gooien:

Op het lab hebben we vanilline gesynthetiseerd dmv oxidatie van isoeugenol. We willen een TLC nemen van het eindproduct, als referentie gebruiken we vanilline 99%.

Wat zou het beste als loopvloeistof gebruikt kunnen worden?

En waarom worden vaak mengsels als loopvloeistof gebruikt (bijv. 6/4 hexaan/ether)

Kevin Faro

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: ik heb je vraag even afgesplitst naar een nieuw topic. Het oude is denk ik nog niet afgesloten, voor de originele vraagsteller wordt het dan wat duidelijker.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Bekijk product

PieTerDeBooMHuTBeWoNeR

Re: TLC van vanilline

Normaal gezien neem je een product waar je te onderzoeken componenten goed in oplosbaar zijn en een product waar ze niet in oplosbaar zijn. De verhoudingen moet je een beetje zelf experimenteel bepalen zodat de beste scheiding bekomen wordt.

Ik hoop dat het juist is wat ik vertel met mn beperkte chemiekennis :)

ciao
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

QuickSilver

Je maakt mengsels van oplosmiddelen om zo tot de gewenste polariteit te komen. Puur hexaan is zeer apolair, je kan je dus voorstellen dat in hexaan je moleculen niet meelopen met de vloeistof op je TLC. Ze blijven dan onderaan op de basis.

Ether is wat meer polair, maar het zou voor jou molecuul te polair kunnen zijn, dan lopen beide stoffen/moleculen te snel mee, en eindigen ze helemaal bovenaan op de TLC.

Door nu een mengsel van hexaan en ether te nemen, kan je de polariteit zo regelen dat je stoffen mooi ergens op het midden van de TLC lopen, en dat er een goede scheiding is tussen beide stoffen.

Maar het is dus afhankelijk van je moleculen welk oplosmiddel je nodig hebt. Heb je een zeer polair molecuul, dan blijft deze makkelijk aan de silica van de TLC "plakken". En heb je dus een polair oplosmiddel nodig om hem van de basislijn af te kunnen krijgen.

Bij een apolair molecuul is er echter weinig affiniteit voor het silica, en zal je dus ook een apolair oplosmiddel nodig hebben, omdat je stof anders weer veel te hard meeloopt en bovenaan eindigt.

Het is dus altijd een beetje spelen met de verhouding van de oplosmiddelen totdat je een mooie TLC hebt.

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

Kevin Faro

Kijk handige reacties, bedankt mannen!

Ik zal er even naar kijken en uitproberen, en als ik eraan denk resultaten posten!

Eventuele opmerkingen: zeer graag!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!