Na wat elektrolyse experimenten, heb ik nu een redelijk makkelijk manier ontdekt om Koper(II)carbonaat te maken (met huis en tuin spullen).
Je hebt nodig aan spullen:
bekertje
leeg flesje
aquarium luchtleiding (mogelijk met luchtstopper, one-way-traffic)
"bubbelsteentje" om de lucht wat te verspreiden.
stroombron (6V batterij bijv.)
Je hebt nodig aan middelen:
(kraan)water
zout
stukje puur koper (220 Volt stroomdraad bijv.)
stukje koolstof (ikea potjeloodje openbreken)
rivella (of ander drinken met prik) + suiker voor nog meer CO2 productie
Doe de zout met water in bekertje.
Doe een gat in de dop van de fles en prik de luchtleiding erdoorheen en doe bubbelsteen eraan
plaats koper aan de anode (rood draadje, de pluskant)
de koolstof aan de min kant (kathode)
doe rivella in de fles (met suiker kan). laat het ff borrelen, zodat zuurstof eruit is.
dan dop erop en de bubbelsteen in de zoutoplossing (als het goed is borrelt het al door de druk in de fles) dan de anode en kathode erin en natuurlijk stroom erdoorheen. langzaam schudden van fles als minder CO2 in komt.
in plaats van revella (prikdrank) kan je ook een 'vuurtje' (zoals kaarsje) in de fles doen en die verbruikt alle zuurstof en houd CO2 over.
En dat is het. Als alles goed gaat krijg je een mintgroen stofje in je oplossing.
Neem niet een te groot bekertje, want dan duurt het te lang.
Heeft iemand ook tips? Ik weet bijvoorbeeld niet hoeveel zout of CO2 ik nodig heb.
En een foto van de opstelling:

Nog paar opmerkingen. Je kan het kopercarbonaat filteren met een koffiefilter.
Als je daarna laat drogen wordt het een beetje groen, in plaats van lichtblauw, dit komt omdat de top laag van het kopercarbonaat in aanraking is met de lucht en in koperoxide verandert (preciese vorm weet ik ff niet). Die kleur is beetje geel/bruin en daarmee krijg je donkergroen.
Puzzels