ajonker schreef: Beste Vincentcius,
Als de leverancier donkerzwarte zwavelzuur aan je probeert te verkopen, dan is het een oplichter, die het zwavelzuur eerst heeft aangelengd met water, met als gevolg dat de zwavel neerslaat (zwartkleuring) en vervolgens met wat zuur (meestal zoutzuur, is lekker goedkoop) heeft aangezuurd!
Dit heb ik destijds toen ik werkte bij een groothandel, die ook inkocht van particulieren, ook eens meegemaakt, toen een particulier zijn restant zuren kwijt probeerde te raken!
Zwavelzuur kan zoals woelen opmerkt wel eens heel lichtbruin gekleurd zijn, dit komt door inwerking van zonlicht danwel luchtzuurstof!
Groetjes
Alex
Ajonker, wat je hier vertelt is wel allemaal erg grote onzin. Je vertelt het met zo'n grote stelligheid dat anderen het haast nog zouden geloven ook

Chemie level 6???
Zwavelzuur is een kleurloze vloeistof die bij aanlengen met water beslist geen zwavel laat neerslaan. Zwavelzuur mengt gewoon met water (onder ontwikkeling van warmte) en dat levert een kleurloze vloeistof op. Bovendien, als er zwavel zou neerslaan, dan zou het lichtgeel worden. Zwavel is geel en heel fijn verdeeld zwavel is lichtgeel en beslist niet zwart.
Zwavelzuur kan ook niet lichtbruin worden door inwerking van zonlicht. Zonlicht heeft geen effect op zwavelzuur. Ook zuurstof uit de lucht heeft geen effect op zwavelzuur. Zwavelzuur is gebaseerd op sulfaat (zwavel in oxidatietoestand +6) en dat is zo ongeveer het meest stabiele ion, dat afgeleid is van zwavel. Water, zuurstof, warmte en licht hebben geen effect op sulfaat ionen. Andere zwavel-ionen (zoals sulfide, sulfiet, thiosulfaat) zijn veel gevoeliger.
De oorzaak van de donkerbruine tot zwarte kleur is inderdaad datgene dat Hzeil aangeeft. Vele organische stoffen worden door zwavelzuur gedehydrateerd waarbij koolstof achterblijft. Onzorgvuldig bewaard zwavelzuur of zwavelzuur dat in flessen wordt gedaan die niet helemaal schoon zijn (bijv. stof, kartonresten) wordt zwart.
Die MEGA super ontstopper die ik noemde in de eerste post is lichtbruin en dat komt door een klein beetje (echt maar heel weinig, minder dan 0,1%) organische verontreiniging. Als het zuur echt heel donker is, dan zit er veel troep door en is het voor de meeste experimenten niet te gebruiken.