Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
mrvulcano
Artikelen: 0

Zwart/wit poeder maken

Ik ben al tijden opzoek naar het 'ouderwetse' zwart/wit poeder (de 'zoute' variant). Helaas wordt dit bij onze apotheek niet meer gemaakt en daarom wil ik dit zelf maken.

Ik heb op internet gezocht en het volgende gevonden:
Zwart-Wit poeder in allerlei soorten, smaken en verpakkingen. Andere benamingen zijn droppoeder, salmiakpoeder, lekpoeder enz.

Zwart-wit poeder bestaan vrijwel geheel uit zoethoutwortelextract en kan tot 2.8% glycyrrhizine bevatten.

Producten die glycyrrhizine bevatten, zijn te herkennen aan de vermelding op het etiket van het product. In de ingrediëntenlijst kan vermeld staan: zoethout, zoethoutwortel, zoethoutwortelextract, blokdrop, lakritz of liquorice. Deze ingrediënten bevatten allemaal glycyrrhizine. Bron
En ook:
Zwartwit bestaat behalve uit salmiak ook nog uit zoethoutwortelextract, droppoeder, suiker en zetmeel. Bron
salmiakzout = salmiakpoeder = ammonium chloride

zoethoutwortelextract = zoethoutwortelpoeder

liquorice = licorice = droppoeder

Bij labstuff kan ik de volgende stoffen krijgen:

Zoethoutwortel, gemalen

Ammonium Chloride in drie varianten, namelijk technisch, zuiver en p.a. De duurste zal het meest geschikt zijn voor consumptie (p.a). Maar wat is het verschil tussen zuiver en p.a?

Heb ik wel of geen droppoeder nodig voor zwart/wit poeder? En waar kan ik dit het beste kopen?

Heb ik wel of geen zetmeel nodig voor zwart/wit poeder? En kan ik gewoon Maizena zetmeel in de super kopen?

Hopelijk kan iemand mijn vragen beantwoorden (of tips geven), zodat ik snel kan gaan genieten van heerlijke zwart/wit poeder!

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk 50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

hzeil

Re: Zwart/wit poeder maken

Ik herinner het mij onder de naam "zwart op wit".
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

woelen

Wat betreft dat ammonium chloride, ik vermoed dat zowel zuiver als p.a. wel geschikt zullen zijn voor consumptie, maar houd er rekening mee dat geen van beide formeel gevalideerd is voor consumptie. De termen 'zuiver' en 'p.a.' zeggen iets over de chemische zuiverheid van een stof, maar niets over de aard van de onzuiverheid. De term 'zuiver' geeft aan dat het behoorlijk vrij is van diverse onzuiverheden en geschikt voor vrijwel alle algemene toepassingen bij syntheses van andere chemische stoffen en voor experimenten. De term 'p.a.' geeft aan dat de stof geschikt is voor chemische analyses en daaraan worden nog weer zwaardere eisen gesteld dan aan materiaal dat gebruikt wordt voor chemische syntheses.

Formeel gezien zeggen deze termen niets over geschiktheid voor consumptie. Zo zou er iets heel erg giftigs in kunnen zitten in bijv. 0,1% concentratie waar je geen last van hebt bij syntheses, experimenten en analyses, maar die wel vervelend zijn bij consumptie. Dan kan de stof predicaat 'zuiver' of 'p.a.' krijgen en toch ongeschikt zijn voor menselijke consumptie.

Nu ben ik er persoonlijk van overtuigd dat je hier bij ammonium chloride niet bang voor hoeft te zijn en dat de 'zuiver' variant wel geschikt is voor consumptie, maar je hebt geen formeel stempel van een instantie die de stof geschikt heeft verklaard voor consumptie. Van veel stoffen bestaat er daarom ook nog een 'food grade' variant. Deze kan best een stuk minder zuiver zijn dan de 'p.a.' variant maar daarvan is bekend dat als er onzuiverheden in zitten dat deze niet schadelijk zijn bij menselijke consumptie. Zo heeft Labstuff van fosforzuur bijv. een expliciete 'food grade' variant (deze stof wordt o.a. in frisdranken toegepast).
Joost van Haastrecht

Het verschil tussen zuiver of p.a. is volgens mij niet erg groot. p.a. betekend "pro analyse" dus bedoeld voor een specifieke bepaling. p.a. zegt dus eigenlijk niks over de zuiverheid. Zo zijn er ook gefiltreerde flessen loopvloeistof op de markt voor HPLC om je kolom te sparen (ook p.a. dus). Voor consumptie is de duurste dus niet perse de beste denk ik.

Over je Zwart/wit poeder. Dat spul is idd te gek :D Jammer dat je het niet meer kunt kopen.

Succes
Joost van Haastrecht

Oeps, te laat :P
Joost van Haastrecht

Goeie info Woelen! Ik heb het niet helemaal bij het rechte eind zie ik :oops:
mrvulcano

woelen schreef:Wat betreft dat ammonium chloride, ik vermoed dat zowel zuiver als p.a. wel geschikt zullen zijn voor consumptie, maar houd er rekening mee dat geen van beide formeel gevalideerd is voor consumptie. De termen 'zuiver' en 'p.a.' zeggen iets over de chemische zuiverheid van een stof, maar niets over de aard van de onzuiverheid. De term 'zuiver' geeft aan dat het behoorlijk vrij is van diverse onzuiverheden en geschikt voor vrijwel alle algemene toepassingen bij syntheses van andere chemische stoffen en voor experimenten. De term 'p.a.' geeft aan dat de stof geschikt is voor chemische analyses en daaraan worden nog weer zwaardere eisen gesteld dan aan materiaal dat gebruikt wordt voor chemische syntheses.

Formeel gezien zeggen deze termen niets over geschiktheid voor consumptie. Zo zou er iets heel erg giftigs in kunnen zitten in bijv. 0,1% concentratie waar je geen last van hebt bij syntheses, experimenten en analyses, maar die wel vervelend zijn bij consumptie. Dan kan de stof predicaat 'zuiver' of 'p.a.' krijgen en toch ongeschikt zijn voor menselijke consumptie.

Nu ben ik er persoonlijk van overtuigd dat je hier bij ammonium chloride niet bang voor hoeft te zijn en dat  de 'zuiver' variant wel geschikt is voor consumptie, maar je hebt geen formeel stempel van een instantie die de stof geschikt heeft verklaard voor consumptie. Van veel stoffen bestaat er daarom ook nog een 'food grade' variant. Deze kan best een stuk minder zuiver zijn dan de 'p.a.' variant maar daarvan is bekend dat als er onzuiverheden in zitten dat deze niet schadelijk zijn bij menselijke consumptie. Zo heeft Labstuff van fosforzuur bijv. een expliciete 'food grade' variant (deze stof wordt o.a. in frisdranken toegepast).
Ik heb ook aan labstaff zelf gevraagd, welke kwaliteit ik moet hebben voor consumptie. Zij geven aan dat daar eigenlijk alleen de pharmaceutische kwaliteit is voor bedoeld. Maar dat je zowel technisch, zuiver als p.a kan consumeren, echter geen kilo's.

Waar kun je voor een goede prijs stoffen van pharmaceutische kwaliteit (naast de apotheek) kopen?
woelen

Ik ben bang dat dat lastig wordt. Als ik zelf zwart/wit zou maken uit ammonium chloride, dan zou ik de 'zuiver' variant kopen. Daar durf ik best wat van te eten. De technische variant zou ik niet doen. Chemicalien van technische kwaliteit zijn vaak erg grof en kunnen veel troep bevatten. Dat soort chemicalien zijn echt bedoeld voor technische toepassingen (ammoniumchloride bijv. als flux voor bepaalde vormen van solderen). Voor experimenten/proefjes vind ik veel technische stoffen al niet al te best, laat staan voor menselijke consumptie. Ik zou het er niet op wagen, zeker niet voor die kleine 5 euro prijsverschil per halve kilo. Koop een kilo 'zuiver' kwailiteit en dan kun je voor pakweg 20 euro zo veel zwart/wit maken dat je maanden/jaren vooruit kunt ;)
Labstuff

De Pharm. grade is geschikt voor consumptie, hoewel je van de zuivere ook niet meteen dood zal gaan. Pharm. grade is te leveren, staat nog niet op de site.

Overigens is zwart-wit gewoon nog overal te koop hoor... bij Jamin, Makro enz enz enz...

ads

Steun Sciencetalk Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Bekijk product

Steun Sciencetalk Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

mrvulcano

Labstuff schreef: De Pharm. grade is geschikt voor consumptie, hoewel je van de zuivere ook niet meteen dood zal gaan. Pharm. grade is te leveren, staat nog niet op de site.

Overigens is zwart-wit gewoon nog overal te koop hoor... bij Jamin, Makro enz enz enz...
Het klopt dat het overal te koop is, maar niet in de variant die altijd heerlijk heb gevonden. En daarnaast kan ik ook nog eens salmiak maken.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!