Puzzel Puzzels
tvnecke
Artikelen: 0

Fractionele factori

Beste,

Als student biologie aan de Universiteit Gent voer ik mijn eindwerk uit over algenkweek. Ik zou graag het effect nagaan van nutriëntenbeschikbaarheid en lichtcondities op de biochemische samenstelling en de fotosynthetische efficiëntie van diatomeeën. Verder zou ik het cultuurmedium en de condities willen optimaliseren om de productie van lipiden te optimaliseren.

Ik zou graag een factorieel experiment opstellen. Hierbij zouden verschillende factoren onderzocht worden (hoge en lage stikstofconcentratie, hoge en lage fosforconcentratie, 12u licht: 12 donker vs continue belichting,...) op hun effect op de biochemische samenstelling en de fotosynthetische efficiëntie van de cellen.

Een volledig factorieel design vraagt misschien te veel experimenten. Maar fractionele factoriële designs maken dan weer vaak geen gebruik van replicaten.

Heeft iemand ervaring met het gebruik van fractionele factoriële designs (en eventueel optimalisatie experimenten) waarbij gebruik gemaakt wordt van replicaten? Waar zou ik over dit onderwerp meer informatie kunnen vinden? Op www.statsoft.com vond ik veel informatie over de fractionele factoriële designs. Daar vermelden ze ook dat replicaten mogelijk zijn, maar er staat niet bij hoe dat nu praktisch uitgevoerd moet worden.

Alvast bedankt voor de hulp.

Vriendelijke groet,

Thomas.

ads

Steun Sciencetalk Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Bekijk product

Steun Sciencetalk 25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Fleppie_CF

Re: Fractionele factori

http://www.test.uva.nl/wiki/index.php?titl...ctorieel_design

Ik heb het snel doorgelezen maar het houdt dus in dat je een xperiment gaat op stellen waarbjij vele parameters aanwezig zijn. Het is een uitdaging om het goed te krijgen

kijk ook eens naar design of experiments
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Derrek

Er zijn verschillende soorten fractionele factordesign. Diegene waar jij op doelt is volgens mij Plackett-Burman design, welke inderdaad geen interactie-effecten onderzoekt.

Als ik het goed herinner, verstaat men onder "gewone" fractionele factordesign het uitvoeren van minder experimenten ten koste van minder informatie (waarbij je bijvoorbeeld wel de interactie tussen temperatuur en reactietijd (2e orde) maar niet de interactie tussen temperatuur, reactietijd en belichting (3e orde) onderzoekt).

Als zoektermen zou ik "fractional factor design" en "central composit design" eens uitproberen.

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Bekijk product

Luders

hoi,

Persoonlijk heb ik wel wat ervaring met DOE. Deze DOElink heeft mij wel wat beter inzicht gekregen in de materie

Succes ermee!

Luders

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Analytische chemie en data-analysetechnieken”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!