Puzzel Puzzels
Robert-123
Artikelen: 0

[scheikunde] Systematische naam

Even een kort vraagje, ik las dat de systematische naam van cumeen (1-methylethyl)benzeen is, maar is 2-fenylpropaan ook goed? Zo nee: waarom niet?

Alvast bedankt!

ads

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Ronnie_CF

Re: [scheikunde] Systematische naam

Meestal al zijn er meerdere namen correct. Iets met para in zal normaal ook goed moeten zijn. Meestal is er voor IUPAC wel maar één "correcte" naam, maar meerdere worden toegelaten.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

SamtheChemist_CF

Ik heb op wiki nog een link gevonden waar de IUPAC nomenclatuur uitgelegd wordt, misschien wordt het vinden van de "juiste" naam zo makkelijker voor je.

http://nl.wikipedia.org/wiki/IUPAC_nomenclatuur

Groeten
Ronnie_CF

Robert-123 schreef: is 2-fenylpropaan ook goed? Zo nee: waarom niet?
Die is trouwens niet goed. Het moet isopropylbenzeen zijn. Jij bedoelt benzylpropaan neem ik aan? Die naam zou wel "goed" zijn, maar zou hem toch niet gebruiken.
Beryllium

Die is trouwens niet goed. Het moet isopropylbenzeen zijn. Jij bedoelt benzylpropaan neem ik aan? Die naam zou wel "goed" zijn, maar zou hem toch niet gebruiken.
Waarom niet?

Als je kiest voor propaan als hoofdketen, is fenyl de functionele groep.
Ronnie_CF

Ronnie schreef: Die is trouwens niet goed. Het moet isopropylbenzeen zijn. Jij bedoelt benzylpropaan neem ik aan? Die naam zou wel "goed" zijn, maar zou hem toch niet gebruiken.
Waarom niet?

Als je kiest voor propaan als hoofdketen, is fenyl de functionele groep.
Wie kiest er nu propaan als hoofdketen :P ? Nee daar had ik zelf niet aan gedacht :oops: , waarschijnlijk omdat dat niet te gang van zaken is. fenylmierenzuur zou ook maar een beetje en vreemde naam zijn voor benzoëzuur.
Beryllium

Fenylmierezuur kan niet, want mierezuur is een triviale naam, geen systematische ;) dus zou het fenylmethaanzuur worden.
Ronnie_CF

Sommige mensen zeggen ook ethyleendiaminetetra-azijnzuur tegen EDTA (ik zou acetaat zeggen) , dus ... ;) .

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Bekijk product

jhullaert

Het eerste zou ik trouwens gewoon i-propyl benzeen noemen. Ik ben zeker dat IUPAC dat toelaat.

Een smalle keten als propaan als hoofdketen gaan zien met een fenylring erop is niet echt goed denk ik. Ga in dit geval zeker voor de uitgang benzeen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”