Ik heb een vraag over een proefbeschrijving die ik zelf heb proberen samen te stellen. Ik zit in 6VWO, dus heb nog niet veel verstand van alle scheikundige termen/eigenschappen etc., dus het stuk dat ik heb getypt zal nog veel fouten bevatten.
Ik kom bij een bepaalde stap niet meer verder. Ik zal eerst kort een stukje vertellen over wat ik wil doen.
Het experiment dat ik wil doen is de synthese van salicylzuur uit de wilgenbast. Ik heb dit al op verschillende manieren geprobeerd die op internet staan, maar ik ben er achter gekomen dat je ook β-Glucosidase kan gebruiken voor de synthese ervan. Ik heb dit dus besteld, en probeer hiermee het experiment uit te voeren.
Hieronder staat de proefbeschrijving tot nu toe:
Proefbeschrijving wilg --> salicylzuur
In deze proef proberen we uit de wilgenbast salicylzuur te synthetiseren
Benodigdheden:
Wilgenbast
Ethanol
Ether
Roervlo
Magneetroerder
β-glucosidase
Pipet
IJzer(III)chloride
Fehling A+B (http://nl.wikipedia.org/wiki/Fehlingsreagens)
Reageerbuizen
Gedistilleerd water
Experiment:
Haal een grote hoeveelheid wilgenbast van een schietwilg.
Maak de wilgenbast klein, zodat er oppervlaktevergroting ontstaat. Doe eventueel de wilgenbast in een blender.
Doe de wilgenbast in een stoofpan met ethanol, en verwarm dit tot ongeveer 75 oC. (Salicine lost op in ethanol)
Roer de oplossing regelmatig door. Laat de oplossing ongeveer een kwartier "aan" staan.
Laat de vloeistof afkoelen, en filtreer de wilgenbast af zodat er een filtraat ontstaat.
Damp het filtraat in. Je zou nu een vaste stof over.
Doe bij de vaste stof gedistilleerd water. (De vaste stof lost niet op!) Houd het geconcentreerd, want er is niet veel β-glucosidase.
Voeg ong. 100 mg β-glucosidase toe (optimum: pH = 4,8 en T = 37o).
Doe in de oplossing een roervlo en zet het op een magneetroerder op 37o C.
Laat dit gedurende 2 uur rustig staan, zodat het enzym goed inwerkt.
Doe een klein monster m.b.v. een pipet in een reageerbuis en voeg Fehling A+B toe. Hiermee kan je de aanwezigheid van glucose aantonen, en daarmee dus dat de reactie goed verlopen is. Je kan ook een IJzer(III)-zout kunnen toevoegen en daarmee de fenolgroep kunnen aantonen die ontstaan zou moeten zijn.
Voeg aan de ontstane oplossing ether toe. Je krijgt nu een lagenscheiding. Het salicylalcohol zou hierin op moeten lossen, en het glucose niet. Scheid met behulp van een scheidtrechter de etherlaag eraf, en hiermee gaan we verder. (Glucose lost ook op in water. Misschien deze stap niet doen en gewoon indampen?)
?????
Hier kom ik momenteel niet verder. Er moet nu een oxidator aan toegevoegd worden om het salicylalcohol te synthetiseren tot salicylzuur. Het voorstaande heb ik zelf gemaakt, dus er zitten redelijk wat fouten nog in denk ik.
Reactievergelijking is hier te vinden:

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!
Groeten Thomas
Puzzels