Puzzel Puzzels
nitro_CF
Artikelen: 0

Stikstof

Een opdracht bestond eruit om een methode te ontwikkelen met helium en om daarna hetzelfde te doen met stikstof als draaggas.

Info: kolom: CP-porabond Q 25m - 0.320 mm-5 um= apolaire kolom

inj. temp = 180 °C ; druk = 150 kPa

Dat met stikstof de scheiding een beetje gerokken wordt en dus de tijden verlengen weet ik wel .

Maar wat nu net met de druk , is er een vuistregel of een eerder ingwikkelde formule voor , of zal ik het met trial and error moeten doen. Dat de druk moet dalen heb ik gevonden in de van deemter plot, maar ik dacht dat deze specifiek is per kolom en dergelijken.

Alvast bedankt,

Marco

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Armando_CF

Re: Stikstof

Ik heb geen flauw idee wat je bedoelt. Probeer eerst eens duidelijk en rustig het probleem uit te leggen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

gravimetrus

Helium heeft een lagere viscositeit dan stikstof, dus bij stikstof is er een hogere druk nodig om eenzelfde flow te realiseren.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

Bjorn1975

via de website van Agilent kan je een gratis programmaatje downloaden (GC method translator). Daar vul je de gegevens in van de methode onder He en hij vertaalt deze onmiddellijk naar de nieuwe instellingen met stikstof.

Voor een eenvoudige omzetting is hij heel bruikbaar. Als je met temperatuursgradienten e.d. gaat werken, wordt het wat ingewikkelder. Maar het geeft alleszins wel een goed idee.

Ik zet er de methodes in over als er iemand van draaggas He naar waterstofgas wil veranderen en snel zijn methodes wil aanpassen.

Hier op klikken om rechtstreeks naar de website te gaan van de Agilent GC Method Translator

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Analytische chemie en data-analysetechnieken”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!