zpidermen schreef:Rogier schreef:Vergelijk het eens met de situatie dat er niet drie, maar honderd deuren zijn.
(...)
Het maakt nog steeds niet uit of je wisselt: de quizmaster weet achter welke deur de auto staat, dus hij kiest 98 deuren waar een oude fiest achter staat. Er blijven dan 2 deuren over, eentje met de auto en eentje met een oude fiets. Maakt het dan uit welke van die 2 deuren je kiest? Nee, want elke deur heeft een gelijke kans om de auto te hebben! De kans is voor beide overgebleven deuren gelijk!. En daarom maakt het geen drol uit of je van deur wisselt of dat je bij je oorspronkelijke keuze blijft.
Als jij deur nr. 43 kiest, en vervolgens doet de quizmaster alle andere deuren behalve nr. 68 open,
en je weet dat de quizmaster die 98 deuren opent terwijl hij de goede deur kent, dan hebben die twee deuren natuurlijk een verschillende kans.
Voor iemand die op dat moment de studio binnen komt lopen, en niet weet welke deur jouw eerste keuze was en welke deur door de quizmaster is overgelaten, hebben ze allebei 50%. Maar dat is in deze vraag niet aan de orde, je
weet dat de quizmaster die andere overgebleven deur op een speciale manier selecteert.
Serieus, ik vroeg het eerst als grap maar geloof je werkelijk dat het zelfs in de situatie met 100 deuren niet uitmaakt of je wisselt of niet? Denk je dat als er bijvoorbeeld duizend kandidaten meedoen aan dit spelletje, en 500 wisselen er van deur en 500 blijven bij hun eerste keuze, dat er dan in beide groepen ongeveer evenveel met een nieuwe auto huiswaarts zullen keren?
Ik stelde de situatie expres voor met 100 deuren in plaats van 3, omdat dan ook zonder te rekenen intuïtief duidelijk werd dat die andere deur veel meer kans heeft... Dacht ik
Even een andere vraag tussendoor: is volgens jou de kans om de lotto te winnen ook 50%? Want je hebt twee mogelijkheden: of je wint, of je wint niet.
Die 2 deuren hebben dus wel een gelijke uitgangssituatie.
Nee. Één van die twee deuren is lukraak door jou gekozen, dus kans 1/3, de ander is overgelaten door een quizmaster die weet waar de prijs zit, dus kans 00% in het geval dat jij het fout had (wat een kans van 2/3 had).
Als kandidaat mag je uit 2 deuren kiezen. Je weet als kandidaat dat achter 1 van die deuren een auto staat en achter de andere deur staat een oude fiets. Als je nu 1 deur zou moeten kiezen, welke deur kies je dan? Het maakt niet uit welke deur je kiest, want elke deur heeft een kans van 50% dat daar een auto achter staat. Voorkennis van de quizmaster heeft hier helemaal niks mee te maken; met die voorkennis kan de quizmaster rustig 98 deuren met oude fietsen opendoen; hij zal natuurlijk nooit de deur uitkiezen waar de auto achter staat; dus die voorkennis staat er helemaal buiten en daar heb jij als kandidaat helemaal niks mee te maken.
Rogier schreef:Nog een andere interpretatie. Wat als de quizmaster geen deuren zou openen, maar je deze keuze zou aanbieden: (nadat je een deur hebt aangewezen) wil je hetgeen er achter die ene deur staat die je hebt gekozen, of wil je alles wat er achter de andere twee deuren staan?
Wat zou je nu kiezen?
Heel simpel: alles wat achter de 2 deuren staat die ik niet heb gekozen. Elke deur heeft een kans van 1/3 op een auto. Dus als ik 3 dichte deuren zie, en ik weet dat achter 1 van die deuren een auto staat, maakt het dus niet uit welke deur ik kies; elke deur heeft een kans van 1/3 op een auto. MAAR... als de quizmaster mij 2 deuren laat kiezen, dan wordt de kans op een auto natuurlijk verdubbeld van 1/3 naar 2/3. Dus in dat geval is het wel raadzaam om van deur te wisselen.
Maar dit is ook
precies wat de quizmaster je aanbiedt door één lege deur te openen!
Je
weet namelijk dat er achter die andere twee deuren met kans 2/3 ergens een prijs ligt. Je weet óók dat minstens één van die twee deuren leeg is.
Wat is het essentiële verschil tussen:
- de quizmaster die zegt "wil je alles wat achter deze twee deuren ligt?"
of
- de quizmaster die zegt "wil je alles wat achter deze twee deuren ligt? maar denk erom, minstens één deur is leeg"
of
- de quizmaster die zegt "wil je alles wat achter deze twee deuren ligt? maar denk erom, minstens één deur is leeg, kijk maar" en opent één deur
In alledrie de gevallen krijg je met kans 2/3 een prijs door voor de andere twee deuren (of in het laatste voorbeeld, de overgebleven deur van de twee waarvan je toch al wist dat er één leeg was) te kiezen.
Overigens, ik ga er bij deze quiz dus wel vanuit dat de quizmaster geen hints geeft: bij Lotto weekend miljonairs wil Robbert ten Brink nog wel eens de kandidaten een handje helpen als ze de 500 of 1000-euro-grens nog niet gepasseerd zijn.
Uiteraard. Als je in het begin al de goeie deur had gekozen (wat de quizmaster weet) dan opent hij lukraak één van de andere twee deuren, als je in het begin niet de goeie deur had gekozen dan opent hij de enige andere lege deur.
Nou, nieuwe vraagstelling, dus nieuwe kansberekening. Wisselen tussen die 2 onbekende deuren heeft geen enkele zin.
Zullen we dit spelletje echt eens doen dan? Jij blijft steeds bij je eerste deur, en als je het goed hebt krijg je anderhalf keer je inzet. Dat moet een goudmijn worden voor je, want in gemiddeld 50% van de gevallen zul je dan winnen, toch?

In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.