Ik heb in een practicum amines (meerbepaald anilines) gemethyleerd met MeI, in methanol als solvent. Hier wordt een mengsel aan allerlei mono-, di- of trigemethyleerde producten gevormd. Het reactiemengsel werd gespot op TLC, gewacht tot alles was opgedroogd en dan geëlueerd met petroleumether/dietylether (70/30).
Nu komt mijn vraag: ik veronderstel dat een ander amine gedurende elke reactistap de rol zal spelen van base. Mijn mengsel zal dus voor een groot deel bestaan uit geprotoneerd amine. Maar zal deze dan niet als Rf-waarde 0 hebben omdat ionen een grotere affiniteit voor silica hebben? Ik heb echter pas zulke vlekken gezien na enige reacttietijd, en dit zal dan het quaternair zout zijn? Of zie ik iets over het hoofd?
Een tweede vraag: zal, bij overmaat MeI, alle amine worden omgezet in het kwaternair zout? Ofwel: zullen indien er lang genoeg gewacht wordt alle geprononeerde amines af en toe een proton aan solvent geven, gemethyleerd worden, en dan nog eens, en nog eens om het kwaternair zou te vormen waarbij uiteindelijk alleen solvent geprotoneerd is?
Puzzels