Puzzel Puzzels
AnVermeulen
Artikelen: 0

Ideale pH voor Nessler kleuring

Als je na een Kjeldahl-destructie wil verdergaan met een Nesslerkleuring, wat is dan eigenlijk de ideale pH om die kleuring bij uit te voeren? Ik weet dat het zuur moet zijn, maar mag dat echt een overmaat zuur zijn of hou je dat best binnen de perken?

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Rekenmachine Casio FX-82NL+

Rekenmachine Casio FX-82NL+

Bekijk product

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

Marjanne

Re: Ideale pH voor Nessler kleuring

Volgens mij doet de Nessler reactie het alleen in basisch milieu...

Je destilleert ammoniak over naar een boorzuuroplossing. In het Nessler reagens zit voldoende base om de reactie in die oplossing te laten verlopen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

AnVermeulen

ja, mijn excuses, ik ben iets te haastig geweest bij het plaatsen van dit bericht... was efkes vergeten rekening te houden met de NaOH in dat Nessler reagens... maar tussen welke grenzen moet de pH bij de reactie liggen?
Marjanne

Ik kan dat niet vinden.

Ik verwacht dat de pH een vrij constante waarde hebben. Je destilleert ammoniak uit het monster in een boorzuuroplossing. De concentratie aan boorzuur is veel hoger dan die van ammoniak in die oplossing na destilleren.

Na toevoeging van de Nessler reagens zal de pH in die oplossing vrijwel altijd dezelfde zijn.

ads

Steun Sciencetalk MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

AnVermeulen

... ik ben van plan te proberen die destillatie ervantussen te laten (naar 't schijnt moet dat gaan) vandaar... toch bedankt

Enig idee wat de functie van het H2O2 is bij de destructie? Ik heb nu zowel kjeldahltablet als H2O2 toegevoegd bij de destructie, maar vraag mij af of dat wel nodig is... (mijn eerste idee was dat het H2O2 de oplossing kleurloos zou maken, maar dat is dus niet het geval)?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Analytische chemie en data-analysetechnieken”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!