Ik heb me ooit wel eens beziggehouden met scheikunde, maar misschien niet zo serieus als ik zou willen, ik deed heel wat, zonder eigenlijk te weten wat er aan het gebeuren was.
Nu, scheikunde blijft me boeien, en wil toch weer aan amateurchemie doen, maar op een goed gefundeerde basis. Gewoon willen bijleren. Ik heb om te beginnen vrij veel uiteenlopende vragen.
Apparatuur en chemicaliën:
1) Ik zou een weegschaal nodig hebben, wat raden jullie aan voor een absolute beginner. Zou 0,01 gram volstaan, of moet het echt tot op 0,001 kunnen wegen? Deze laatste soort vind ik vrij prijzig.
2) Een goede thermometer, ik keek op Labstuff, en vond deze: "Insteekthermometer Pro-DigiTemp" Maar, zo'n insteekthermometer, kan je die ook goed gebruiken voor vloeistoffen e.d. ?
3) Is er nog apparatuur waar ik ECHT niet zonder kan? Glaswerk e.d. weet ik zo wel, die zijn ook niet echt zo'n hoge prijs dat dit een probleem vormt ofzo.
4)Heeft iemand toevallig een lijstje met chemicaliën die ik echt wel goed kan gebruiken als beginner? Of misschien een scheikundedoos? Liefst geen stoffen waar het moeilijk is om ongevaarlijk me te werken, dank.
Overige:
5) Ik zie overal verschillen tussen organische en anorganische chemie. Ik weet dat het verschil hem zit in het koolstofatoom. Maar, waarom is er juist zo'n onderscheid door dat koolstofatoom? Wat is er zo speciaal aan juist dat atoom. (Waarom niet bijvoorbeeld een zuurstofatoom ofzo?)
6)Is het nuttig om in je hobby een onderscheid te maken tussen deze 2, en je bijvoorbeeld alleen bezig te houden met organische of alleen met anorganische chemie?
7) Elektrolyse vraagje. Ik heb zo'n voeding die ik kan aansluiten op netstroom, maar als ik die verbind met water. Gaat de verliesstroomschakelaar niet aangaan, en dus alle stroom uit mijn huis weg zijn? Want je maakt toch gewoon kortsluiting?
8) Bij elektrolyse van water splitst water naar waterstof en zuurstof, is het dan ook mogelijk die 2 weer samen te doen, en water als vloeistof over te houden?
9) Beetje domme vraag misschien, maar als mijn vorige vraag met 'ja' beantwoord wordt, is dat dan niet toepasbaar om in droge gebieden te gebruiken? je maakt een 'waterbom', die water maakt, en hup, regen. (Deze vraag is met wat overdrijving, maar je snapt m'n vraag wel veronderstel ik.)
10) Bij veel stoffen zie je op Wikipedia het kookpunt staan, maar, hoe wordt dit punt wetenschappelijk vastgesteld? Ik weet wel wat koken is, dat het van agregatietoestand veranderd, van vloeibaar naar gasvormig. Maar, hoe stelt men vast dat het op dat punt juist veranderd. Bijvoorbeeld, water kookt op 100 graden celsius. Maar 5 graden daarvoor zie je ook al duidelijk gasvorming, dus waarom is niet voor 95 graden gekozen? (Water is misschien een slecht voorbeeld omdat men hier eigenlijk de 100 graden gekozen heeft als referentiepunt, maar mijn voorbeeld gaat ook op met andere stoffen, en andere waarden.)
Ok, dit was het voor even!
Bedankt aan iedereen die me wil helpen, je mag me ook gewoon op weg zetten hoor, je hoeft geen tientallen regels te schrijven om mij iets duidelijk te maken!
Mathias
Puzzels