Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
OpaHans
Artikelen: 0

Fosfateren

Ik ben bezig mijn oude motorfiets (een 1942 BSA WDM20) te verduurzamen voor het nageslacht. Eerst alle stalen onderdelen gritstralen en daarna poedercoaten.

Dat stralen duurt lang, en ondertussen krijgen de reeds gestraalde onderdelen alweer snel een laagje vliegroest.

Fosfateren helpt dat proces te vertragen; ik heb enkele liters 85% fosforzuur ter beschikking, maar de vraag is: hoeveel moet ik verdunnen, en hoelang moet ik dompelen, of kwasten? Graag suggesties!

(sorry, als ik 65 jaar geleden beter had opgelet op school had ik deze vraag waarschijnlijk niet hier hoeven te stellen... :D )

ads

Steun Sciencetalk Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

ChemWarp

Re: Fosfateren

Naar mijn idee is een keer of 15 verdunnen een goed begin. Coca Cola heeft zelfs de neiging om grondig te werk te gaan (al duurt dit vaak wel lang(er)..) Trial and error zou mijn aanpak zijn. Echter wil u er op attenderen dat het verdunnen van zuren niet zonder gevaar is (vooral met de volumina die u ter beschikking heeft, "enkele liters". Ik raad u aan om het zuur aan het water toe te voegen, mocht het spatten dan heeft u in ieder geval een grotere verhouding water die uw kant op komt. (Dit zal niet direct gebeuren, maar een gewaarschuwd persoon telt voor twee)

Des te geconcentreerder het zuur, des te sneller/aggresiever zal de gewenste reactie plaatsvinden. Natuurlijk aan u om te overzien waar u vertrouwen mee heeft. Ik ben geen ervaringsdeskundige op het gebied van roest verwijdering met zuren..

Succes!
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

ArcherBarry

Begin altijd met een stuk metaal dat van geen cosmetisch of technisch belang is of dat gemakkelijk vervangen kan worden (een bout of moer bijvoorbeeld). Mocht het etsen mis gaan dan is er geen vitaal onderdeel verloren.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - envelop

bol cadeaukaart - envelop

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Bekijk product

OpaHans

Dank voor de suggesties. CocaCola is inderdaad een soms gebruikt ontroestings-middel maar dat kleeft zo na afloop! Ook is molasse bekend voor ontroesten, maar dat duurt erg lang, eigenlijk alleen geschikt voor zeer delicate onderdelen (en nog kleveriger...).

Voor een beter resultaat schijnt een toevoeging van zink in een of andere vorm gebruikt te worden, maar mijn webzoektocht hiernaar heeft geen resultaat opgeleverd; iemand die hierover iets kan vertellen?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!