Even iets over de zuurstof:
De zuurstof kan op termijn wel opgeraken volgens mij, door het hierboven beschreven scenario. Op is natuurlijk een groot woord, maar zeg maar dat de hoeveelheid aanzienlijk kan verminderen (naast de sowieso kwalitatieve verslechtering van de lucht die we inademen).
Over water:
Water an sich geraakt natuurlijk nooit op, het gaat niet verloren dankzij de kringloop. Dat weten we allemaal wel denk ik.
Drie vierde van de Aarde bestaat uit water, maar slecht 0.06% daarvan (als ik me niet vergis) is drinkbaar. Drinkbaar water is echter wel noodzakelijk voor de overleving van mens en dier (in de mate dat een mens zelf geen dier is) en de bevoorrading/voorraad hiervan kan in de toekomst wel problemen gaan geven. En geen kleine trouwens, dat is evident ....
Ik vraag me af wat we daaraan gaan/kunnen doen. En vindt het cynisch om op zulke momenten ieder keer dat we naar het toilet gaan bijvoorbeeld zeven liter drinkwater doorspoelen ...
In ieder geval is het afsmelten van de ijskappen geen goed punt hierin aangezien hiermeen een aanzienlijke hoeveelheid zoet (en dus potentiëel drinkbaar water) in de zee (zout water ...) verdwijnt, dit geldt vooral voor het smelten van de eeuwige ijslaag op de hooggebergten, omdat dit een meer realistische buffer was voor een eventueel drinkwater probleem.
Op dit gebied ziet het er voor de toekomst eigenlijk wel niet zo best uit vind ik...