Puzzel Puzzels
Phillip
Artikelen: 0

zuurstof stations

gezien dat er per dag een gigantisch hoeveelheid bomen wordt omgehakt/afgebrandt enz... + natuurlijke / menselijke rampen, zal onze zuurstof voorraad binnenkort zo goed als "op" zijn.

en iedereen weet:géén zuurstof = géén leven

maar ik heb ooit eens in films dergelijke oplossingen gezien voor onze zuurstof probleem, maar ik kan mij niet herinneren in welke film, laat staan of die idee al bestaat enz.

vandaar mijn vraag:

weet iemand waar ik dat kan vinden -op de site-

+ een woordje uitleg :wink:

Afbeelding

het moest ongeveer er zo uitzien...
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

ads

Steun Sciencetalk Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Bekijk product

Steun Sciencetalk STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

Jan van de Velde

Re: zuurstof stations

gezien dat er per dag een gigantisch hoeveelheid bomen wordt omgehakt/afgebrandt enz... + natuurlijke / menselijke rampen, zal onze zuurstof voorraad binnenkort zo goed als "op" zijn.
Die bomen hebben eerst de zuurstof geproduceerd, dus met dat opraken zal het ook wel meevallen.

En dat apparaat in die film, moest daar water in? elektrolyse dus?

2H2O --> 2H2 + O2 ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Phillip

ik weet niet meer of het een film was of een serie, maar soit.

het was een gigantische toren -een soort watertoren als vgl- en het produceerde zuurstof.

moet dat in het water?

ik zou het niet weten, maar uw vgl met H²O zou best kunnen.

ik denk dat het op het land stonde.

maar technisch gezien... kan de mens zoiets bouwen om de schadelijke stoffen en dergelijke, te zuiveren?

is dat hypothetisch mogelijk?

--

ik heb eens een comercial gezien -in usa- over een apparaat die de zuurstof in de woonkamer filterde. een toestel dat je kan plaatsen op een stopcontact.

het had iets te maken met 'ozon' en 'elektrische ontladingen'. :roll:

verder weet ik ook niet meer. kan er iemand mij aanvullen?
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!
Zwarte roos

Ik denk dat u het in uw laatste bericht over de plasmacluster ionen technologie heeft die wordt gebruikt in luchtfilters.

Hier ziet u een voorbeeld van zo'n luchtfilter met meer informate over de werking: http://www.sharp.nl/sm_scripts/enlarge.asp...03/&ProdID=1267
dekale

Ik denk dat lucht zuiveren niet voldoende is, zonder bomen heb je aan het eind van het liedje toch geen zuurstof meer over.

Misschien dat het dan een machine moet worden die net als bomen, koolstofdioxide om kan zetten naar zuurstof.
Ik kan het fout hebben en dat zal ook wel.
Ramon Sonneveld

Maar zijn wij niet in staat CO2 weer om te zetten in O2 en C? of is dit nog te ingewikkeld daar kunnen we dan windenergie voor gebruiken en hebben we het probleem dus opgelost :roll:
Jan van de Velde

Maar zijn wij niet in staat CO2 weer om te zetten in O2 en C? of is dit nog te ingewikkeld daar kunnen we dan windenergie voor gebruiken en hebben we het probleem dus opgelost
Ja hoor, al die reacties zijn omkeerbaar, al of niet via een omweg. Maar als we voldoende windenergie hadden om dat te doen, dan hoefden we in de eerste plaats die CO2 al niet meer terug om te bouwen, want dan hadden we zonder fossiele energie ook al energie zat.......

Maar ik denk dat het technisch eenvoudiger is (en dus goedkoper) water te gebruiken.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
Phillip

dekale schreef:Ik denk dat lucht zuiveren niet voldoende is, zonder bomen heb je aan het eind van het liedje toch geen zuurstof meer over.  

Misschien dat het dan een machine moet worden die net als bomen, koolstofdioxide om kan zetten naar zuurstof.

volledig met uw eens.

want de bomen beschikken over iets geniaals nl fotosynthese

---
Ja hoor, al die reacties zijn omkeerbaar, al of niet via een omweg ...

er zijn nog altijd schadelijke stoffen die niet afbreekbaar zijn.

denk aan: dioxine, enz.

----

plasmacluster ionen technologie, is dat zoiets met een magnetische ring?

(naar het schijnt, als het bliksemt, worden ook alle schadelijke stoffen in de lucht, 'versplinterd'. klop dat?)

---

laatste bedenking van mij:

is zoiets -zie m'n fig- te verwezenlijken, voor de toekomst?
Jan van de Velde

Phillip schreef:
er zijn nog altijd schadelijke stoffen die niet afbreekbaar zijn.  

denk aan: dioxine, enz.
Maar dat heeft niks met zuurstof of CO2 te maken... :roll:

dekale schreef:
Ik denk dat lucht zuiveren niet voldoende is, zonder bomen heb je aan het eind van het liedje toch geen zuurstof meer over.
Ook landbouwgewassen produceren zuurstof. Zelfs de gazonnetjes. Het zou me niet verwonderen als de plantaardige biomassa in de oceanen (algen, wieren) meer zuurstof produceerde dan alle groene landplanten samen. Zal eens op zoek moeten naar cijfers.... :P

edit>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Afbeelding

volgens deze bron dus een beetje meer netto zuurstofproductie (of CO2-opname, wat in grote lijnen op hetzelfde neerkomt) uit de oceanen dan van de landplanten.
w00tw00t

Ehm.. Hoe kom je erbij dat de zuurstof "op" zal raken?

What next? Zeggen dat het water op aarde op zal raken omdat het warmer wordt en er dus meer verdampt?
Phillip

w00tw00t schreef:Ehm.. Hoe kom je erbij dat de zuurstof "op" zal raken?  

What next? Zeggen dat het water op aarde op zal raken omdat het warmer wordt en er dus meer verdampt?
kan misschien raar geformuleerd zijn van mij, maar verbeterd mij gerust als ik zeg dat de Amazone -regenwoud- "de longen zijn van de Aarde"

en dat alle wezens hier, leven met die "longen" :wink:

--

uw tweede stelling: "dat het water enz..."

:roll: of te wel begrijp ik u niet goed of het was als grap bedoelt :D

iedereen weet toch dat door de opwarming, de poolkappen zullen afsmelten.

dus meer water.

verdampen gebeud door de Zon. en nog iets.. -er schiet mij iets te binnen :wink: - de Shahara!. was vroeg een zeer grote meer.

----
Maar dat heeft niks met zuurstof of CO2 te maken...
beste Jan, met deze topic "zuurstof station" gaat er ook om dat het de lucht zou zuiveren. het is niet alleen voldoende om zuurstof te maken, maar ook te zuiveren. begrijp je wat ik bedoel?
Zwarte roos

Even iets over de zuurstof:

De zuurstof kan op termijn wel opgeraken volgens mij, door het hierboven beschreven scenario. Op is natuurlijk een groot woord, maar zeg maar dat de hoeveelheid aanzienlijk kan verminderen (naast de sowieso kwalitatieve verslechtering van de lucht die we inademen).

Over water:

Water an sich geraakt natuurlijk nooit op, het gaat niet verloren dankzij de kringloop. Dat weten we allemaal wel denk ik.

Drie vierde van de Aarde bestaat uit water, maar slecht 0.06% daarvan (als ik me niet vergis) is drinkbaar. Drinkbaar water is echter wel noodzakelijk voor de overleving van mens en dier (in de mate dat een mens zelf geen dier is) en de bevoorrading/voorraad hiervan kan in de toekomst wel problemen gaan geven. En geen kleine trouwens, dat is evident ....

Ik vraag me af wat we daaraan gaan/kunnen doen. En vindt het cynisch om op zulke momenten ieder keer dat we naar het toilet gaan bijvoorbeeld zeven liter drinkwater doorspoelen ...

In ieder geval is het afsmelten van de ijskappen geen goed punt hierin aangezien hiermeen een aanzienlijke hoeveelheid zoet (en dus potentiëel drinkbaar water) in de zee (zout water ...) verdwijnt, dit geldt vooral voor het smelten van de eeuwige ijslaag op de hooggebergten, omdat dit een meer realistische buffer was voor een eventueel drinkwater probleem.

Op dit gebied ziet het er voor de toekomst eigenlijk wel niet zo best uit vind ik... :roll:

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - envelop

bol cadeaukaart - envelop

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Bekijk product

Ramon Sonneveld

Over dat drinkwater hoeven we ons volgens mij geen zorgen te maken omdat we in staat zijn om zoutwater in zoetwater om te zetten. Als we echte fabrieken aan de zee zetten moeten we toch best kunnen overleven.

Maar over de zuurstof, is de mens nog niet in staat dan om zuurstof te maken uit CO2, zo moeilijk kan het toch niet zijn? (al zou ik zelf niet weten hoe :wink: ) Dan hebben we geen bomen meer nodig (voor de zuurstof dan, het is misschien wel handig om wat planten over te houden om op te eten)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!