Michel Uphoff schreef: ↑di 10 jul 2012, 16:27
Met alle respect, je hebt er namelijk nogal wat energie ingestoken dat is duidelijk, maar ik snap er vrijwel niets van. Dat zal deels aan mijn bevattingsvermogen liggen, maar naar mijn mening ook aan de onnavolgbare opbouw en uitleg; de lijnen dansen als het ware voor mijn ogen zonder dat ik er een kop of staart aan kan vinden.
Je schrijft: 'In dit artikel “Regelvlak met twee rechte” wordt een andere meetkundige oplossing gepresenteerd tussen een stel, 2 evenwijdige vlakken waarmee de ruimte tijd geometrie aanschouwbaar wordt voorgesteld.'
Dat herinnert mij aan een boekje van Sander Bais, "De sublieme eenvoud van relativiteit"
KLIK, waarin hij middels eenvoudige grafieken en meetkundige modellen de basisaspecten van relativiteit vooral visueel uitlegt. Misschien is ter inspiratie de aanschaf van dat boekje (nog geen 20 Euro) de moeite waard. Er is mede op basis van dit boekje een module Relativiteit
KLIK door stichting
Natuurkunde.nl uitgebracht.
Reactie Michel Uphoff
Een technische tekening is anders als schilderen en tekenen. Een technische meetkundige tekening liegt niet en is altijd uit te analyseren. In dit verband was het in het voorwoord bedoeld. Dat mijn uiteenzetting niet zo handig is klopt waarschijnlijk wel. Dansende lijnen kunnen het met een animatie programma worden. Het gehele werkstuk staat in verband met een invariante maat. Iets waar meetkundige modellen in relativiteitstheorieën aan moeten voldoen. De regelvlakken kunnen bijna plat of ruimtelijk worden. Waar de scheiding in afstand en de scheiding in tijd dan op eenzelfde manier in blijven staan.
Nog altijd veranderd dit niets aan de zaak omdat het altijd precies beschreven moet worden. Anders kunnen we sowieso de regelvlakken niet in een animatie programma zetten. Je bedoelde je opmerking met dansende lijnen niet zo maar sla je op een onwetende manier de spijker op zijn kop.
Laat even het voorwoord voor wat het is en lees par. 1 t/m 4 Blz 5 t/m 16 uit de bijlage. In combinatie met de Rienmann oppervlakken op wikipediA Als je me dan aangeeft wat je er niet van begrijpt. Dan weet ik het misschien vervolgens anders te presenteren. Dan komen we tot een opbouwende kritiek waar we beide mee uit de voeten kunnen.
Je aanbeveling van je boek heb ik ingezien en dat is iets voor mij. Bedankt. Hier wordt alles herleidt naar een plat vlak en is in mijn ogen onvolledig. Herleiden we alles naar een krom vlak, wat zijn dan de verschillen? Ik constateer meetkundig dat dit een andere benadering geeft en we hier de ruimte tijdgeometrie aanschouwelijk in kunnen voorstellen. Dit bewijs ik doormiddel van algebra wat voor mij ook raar overkwam dat dit lukken zou.
Frank.
Bartjes schreef: ↑zo 08 jul 2012, 21:36
Twee opmerkingen:
- Omdat ik zelf ook graag eigen ideeën uitwerk weet ik hoe moeilijk het is daar andere mensen voor te interesseren. Het internet staat boordevol met projecten van welwillende amateurs (waar ik mijzelf ook toe reken), en veel daarvan is onzin. Wil je de aandacht van deskundigen trekken dan moet het voor de lezer zeer snel (binnen een paar minuten) duidelijk zijn dat je tekst de moeite waard is. Wanneer zelfs de zinnen al moeilijk te begrijpen zijn, zal bijna iedereen onmiddellijk afhaken. Ik heb zelf op het moment niet de tijd om mij verder in je stuk te verdiepen omdat ik op dit forum al druk ben met een eigen project. Misschien daarna?
- In de wetenschap is al zeer veel bedacht, en de kans dat je zelf nog iets nieuws vindt is klein. Ik zou eerst eens navragen of je idee niet al eerder door anderen is uitgewerkt, voordat je er nog meer tijd in steekt.
Reactie Bartjens
U gaf aan om eerst te onderzoeken of dat het geen wat ik onderzoek al niet eerder gedaan is omdat er op zeer veel fronten gezocht wordt. Dit heb ik gedaan en kom hier ook aardig wat in tegen maar niet op een soortgelijke manier zoals wheeler dat deed. Wheeler en meerdere natuurkundige vinden dat de meetkundige eigenschappen van basisfiguren zoals bijvoorbeeld de ellips, parabool cirkel etc. die dikwijls aan het rekenkundig voorstellen van natuurkundige berekeningen voldoen. Als er in de uitgifte periode 1992 van het boek “zwaartekracht” er onderzoek in de combinatie met regelvlakken waren geweest was de kans groot geweest dat hij ze benoemd had. Regelvlakken zijn voor zover ik heb kunnen vinden afgeleide van een parabool.
Zelf heb ik ook pogingen gedaan om mijn gebruikte regelvlakken te vinden maar vindt alleen regelvlakken in combinatie met werktuigbouwkunde waar ze alleen op een wiskundige manier in combinatie met formules weergegeven worden en voor mij onbruikbaar zijn omdat ik die wiskunde niet ken. Regelvlakken in elkaar steken laten kruisen zoals Riemann dat deed met zijn andere gekromde vlakken vindt ik al helemaal niet. Zie eventueel de Rienmann oppervlakken op wikipediA
Ik ben benieuwd naar je project op het wetenschapsforum en daarnaast hou ik me aanbevolen als je tijd vindt om mijn meetkundige stuk in samenwerking met me beter op te schrijven. Alles mee op de rails zetten zodat het iedereen beter kan begrijpen van wat er bedoeld wordt. Riemann deed het soortgelijke met andere gekromde riemannoppervlakken maar kwam wel tot andere maar niet tot deze oplossing. Deze heeft dit niet met regelvlakken gedaan denk ik? De Riemann Hypothese. Ontwikkeling van de Frank hypothese zal ik niet zelfstandig kunnen en behoort niet nodig te zijn.
Frank.