pietertje schreef:Bij liefde spelen volgens mij twee zaken een belangrijke rol. Het verlangen naar sex is natuurlijk de motor achter liefde, of zeg maar verliefdheid.
Daarna ontstaat langzaamaan iets dat je ook vriendschap zou kunnen noemen, maar omdat het in een sexuele relatie plaatsvindt, spreken we over liefde. Ik hoor partners in een huwelijk wel eens zeggen dat ze echte maatjes zijn (geworden), waarbij ik me dan soms afvraag of het in bed ook (nog) zó goed gaat. Of maak ik me dan voor niets zorgen?
Sex draait eigenlijk om spanning en afwisseling, terwijl vriendschap draait om zekerheid en vertrouwen. En dat spreekt elkaar dus een beetje tegen, waardoor het aangaan en hebben van een liefdesrelatie ons voor (zeer) moeilijke keuzes kan stellen.
Waarom mensen toch steeds weer nieuwe relaties willen aangaan, moge duidelijk zijn, met als bijkomende reden dat men zich ook zeer gevleid kan voelen, wanneer een ander je "goed genoeg" vindt om een (sexuele) relatie mee aan te gaan. Het streelt dus ook nog eens je ego.
Minder duidelijk wordt het wanneer dezelfde mensen elkaar toch steeds weer opzoeken, ook al is reeds duidelijk gebleken dat de relatie niet werkt, zoals door wederzijdse of eenzijdige mishandeling, of middels een huizenhoge muur van list en bedrog tussen de partners. En toch schijnen ze niet zonder elkaar te kunnen, want het lukt hen maar niet om (voorgoed) te scheiden.
Dat is dan weer een zeer psycho-analytische opvatting (ik lees een beetje Freud maar geen echte concepten) die weinig rekening houdt met de diade. Een relatie is met twee, niet alleen. Je kan het zien zoals de ontwikkelingspsychologische theorieën in de jaren '40-'50 die weinig rekening hielden met de interactionele omgeving. (Daar is pas verandering in gekomen met de gehechtheidstheorieën.
Freud ziet liefde als een vorm van lust waarbij seks centraal staat. Het vrijen kon Freud niet verklaren omdat hij een spanningstheorie voorstelde. De mens streeft naar spanningsreductie.
Hij loste dit ongeveer op door seks te aanzien als Vorlust (ràm door om van die spanning af te geraken) en Endlust (het punt na de orgasme).
Minder duidelijk wordt het wanneer dezelfde mensen elkaar toch steeds weer opzoeken, ook al is reeds duidelijk gebleken dat de relatie niet werkt, zoals door wederzijdse of eenzijdige mishandeling, of middels een huizenhoge muur van list en bedrog tussen de partners. En toch schijnen ze niet zonder elkaar te kunnen, want het lukt hen maar niet om (voorgoed) te scheiden.
Je zou dat kunnen verklaren met het begrippen van Lacan (plaisir,...die me ontgaan).
Kortom, Liefde is hier eerder vanuit de driften verklaard wat niet echt wetenschappelijk is.
Je kan ook de humanistische psychologie erbij gaan halen die liefde als een vorm van zelf-ontplooing zagen.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können