Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
the4dimensions
Artikelen: 0
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 27 dec 2009, 21:15

Nerveus

Het is bijna weer school, en ik ga nu naar 4 ASO wetenschappen.

Mijn punten liggen rond 85 %, en al mijn vakken zijn goed, maar nu staat er veel druk op mijn schouders omdat ik in die 80% wil blijven.

Ik wil vooral mijn wiskunde omhoog houden (boven 85%), maar ze zeggen dat de leerkracht zeer moeilijk is volgend jaar :(

Iemand tips?

ads

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Bekijk product

Steun Sciencetalk Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Bekijk product

Gebruikersavatar
TD
Artikelen: 0
Berichten: 24.574
Lid geworden op: ma 09 aug 2004, 17:31

Re: Nerveus

Wat zeker zal helpen, is wat minder druk op je eigen schouders leggen. Dat betekent niet dat je niet je best moet doen of dat je tevreden kan zijn met 60% als je veel beter kan, maar je zo fixeren om die grens van 85% is niet gezond. Wat bij de ene leerkracht 90% waard is, kan bij een anderen, strengere leerkracht misschien overeenstemmen met 75%. Zo'n absoluut cijfers is niet zo heel belangrijk.

Als je graag hoge punten wil halen en daar ook veel voor over hebt, dan moet je vooral hard werken: grondig studeren, de leerstof goed bijhouden tijdens het jaar, veel (extra) oefeningen maken en op tijd hulp of uitleg vragen als je iets niet helemaal begrijpt. Dat kan aan medeleerlingen zijn, aan je leerkracht of... bijvoorbeeld hier op het forum! Gebruik gerust het wiskunde- en huiswerkforum om wat ondersteuning te krijgen.

Maar vooral: als het gaat over 'net boven of net onder de 85%-grens', besef dan toch dat het vooral een luxeprobleem is. Wie flirt met de 50%-grens, die heeft meer redenen om wat nerveus te zijn... ;)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

BadSanta
Artikelen: 0
Berichten: 68
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 01:01

Re: Nerveus

Inderdaad. Steek er veel tijd in. En let vooral op je eigen ontwikkeling, waar heb je moeilijkheden mee, en wat gaat je makkelijk af? Probeer het leren zo te sturen dat je daar aandacht aan geeft in plaats van blind alles 3x te oefenen.

Laat stof bezinken. Lees dingen 1x door, ook als je het half snapt, leg het boek daarna een tijd weg, ga wat anders doen en pak het later op.

Probeer ook de verbanden te leggen tussen de stof en het dagelijks leven. Toen ik bezig was met programmeren dacht ik bijvoorbeeld bij van alles na hoe dat geprogrammeerd zou zijn. Zoals van allerlei diensten op internet. Hoe maken ze dat? Of als ik een sportwedstrijd zag dacht ik na over een programma dat de tijden bijhield, of met een ideale strategie op de proppen kwam.. en hoe ik dat dan zou maken.

beetje lame voorbeelden, maar het komt er op neer dat in die tijd alles programmeren was voor mij. Misschien helpt dat ook voor jou?

En misschien een beetje basic, maar dit helpt misschien ook.

http://www.studiekring.nl/studietips/

http://www.studiekri..._Studietips.pdf

Of Google zelf eens op 'leertechnieken' of 'studietips'.

Succes!
Gebruikersavatar
the4dimensions
Artikelen: 0
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 27 dec 2009, 21:15

Re: Nerveus

TD schreef: za 25 aug 2012, 11:19
Wat zeker zal helpen, is wat minder druk op je eigen schouders leggen. Dat betekent niet dat je niet je best moet doen of dat je tevreden kan zijn met 60% als je veel beter kan, maar je zo fixeren om die grens van 85% is niet gezond. Wat bij de ene leerkracht 90% waard is, kan bij een anderen, strengere leerkracht misschien overeenstemmen met 75%. Zo'n absoluut cijfers is niet zo heel belangrijk.

Als je graag hoge punten wil halen en daar ook veel voor over hebt, dan moet je vooral hard werken: grondig studeren, de leerstof goed bijhouden tijdens het jaar, veel (extra) oefeningen maken en op tijd hulp of uitleg vragen als je iets niet helemaal begrijpt. Dat kan aan medeleerlingen zijn, aan je leerkracht of... bijvoorbeeld hier op het forum! Gebruik gerust het wiskunde- en huiswerkforum om wat ondersteuning te krijgen.

Maar vooral: als het gaat over 'net boven of net onder de 85%-grens', besef dan toch dat het vooral een luxeprobleem is. Wie flirt met de 50%-grens, die heeft meer redenen om wat nerveus te zijn... ;)
BadSanta schreef: za 25 aug 2012, 16:20
Inderdaad. Steek er veel tijd in. En let vooral op je eigen ontwikkeling, waar heb je moeilijkheden mee, en wat gaat je makkelijk af? Probeer het leren zo te sturen dat je daar aandacht aan geeft in plaats van blind alles 3x te oefenen.

Laat stof bezinken. Lees dingen 1x door, ook als je het half snapt, leg het boek daarna een tijd weg, ga wat anders doen en pak het later op.

Probeer ook de verbanden te leggen tussen de stof en het dagelijks leven. Toen ik bezig was met programmeren dacht ik bijvoorbeeld bij van alles na hoe dat geprogrammeerd zou zijn. Zoals van allerlei diensten op internet. Hoe maken ze dat? Of als ik een sportwedstrijd zag dacht ik na over een programma dat de tijden bijhield, of met een ideale strategie op de proppen kwam.. en hoe ik dat dan zou maken.

beetje lame voorbeelden, maar het komt er op neer dat in die tijd alles programmeren was voor mij. Misschien helpt dat ook voor jou?

En misschien een beetje basic, maar dit helpt misschien ook.

http://www.studiekring.nl/studietips/

http://www.studiekri..._Studietips.pdf

Of Google zelf eens op 'leertechnieken' of 'studietips'.

Succes!
Dankjewel voor de hulp!

Ik ben iemand die weinig moet doen om goede punten te halen, en ik ben nu niet gewoon om grondig te studeren.

Ik denk dat ik dat beter zal moeten doen...
Gebruikersavatar
Typhoner
Artikelen: 0
Berichten: 2.456
Lid geworden op: zo 20 feb 2011, 21:33

Re: Nerveus

the4dimensions schreef: za 25 aug 2012, 16:52
Ik ben iemand die weinig moet doen om goede punten te halen, en ik ben nu niet gewoon om grondig te studeren.

Ik denk dat ik dat beter zal moeten doen...


je doet er inderdaad goed aan om dat wat op te bouwen - anders is de overgang naar hoger onderwijs nogal bruusk.
This is weird as hell. I approve.
eezacque
Artikelen: 0

Re: Nerveus

Werk vooruit: weet van tevoren wat er behandeld gaat worden, en lees dat een paar keer door: dan weet je wat er komt, wat er lastig gaat worden en wat makkelijk is. Dan hoef je tijdens de les niet voltijds op het puntje van je stoel te zitten...

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Minecraft - Nintendo Switch

Minecraft - Nintendo Switch

Bekijk product

Gebruikersavatar
the4dimensions
Artikelen: 0
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 27 dec 2009, 21:15

Re: Nerveus

eezacque schreef: za 25 aug 2012, 18:53
Werk vooruit: weet van tevoren wat er behandeld gaat worden, en lees dat een paar keer door: dan weet je wat er komt, wat er lastig gaat worden en wat makkelijk is. Dan hoef je tijdens de les niet voltijds op het puntje van je stoel te zitten...


Ik heb het leerstofoverzicht eens bekeken van volgend jaar. Ik heb me deze vakantie ook bezig gehouden met wiskunde (Integralen gewoon uit interesse) en ik kan al een paar dingen uit de lijst (kwadratische functies).

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!