Puzzel Puzzels
gmK
Artikelen: 0

Electrisch Universum

In een tripje op youtube kwam ik een theorie tegen die een heel andere kijk op het universum heeft. Deze filmpjes zijn te vinden onder de naam 'electrical universe'. Nu moet ik zeggen dat het voor mij als leek allemaal heel goed klinkt. Aan de andere kant zie ik ook sites waar deze theorie wordt gedebunked, maar tot op heden slechts in beperkte mate.

De belangrijkste website bij deze theorie is http://www.thunderbolts.info/wp/ Wanneer je echter verder gaat zoeken, dan vind je van alles over deze theorie, inclusief zogenaamde 'complottheorieen' dat deze theorie al wel langer bekend is, maar nog niet aan het grote publiek bekend is gemaakt omdat dan bekend zou worden wat er daadwerkelijk gedaan wordt met het HAARP project (kan even de link niet meer vinden, maar dit verhaal had zelfs ooggetuigen e.d.).

Ik vroeg me af wat de mensen op dit forum over deze theorie denken.

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk 25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Michel Uphoff

Re: Electrisch Universum

Ik ben ongeveer halverwege opgehouden met kijken naar hun film.

Was ik al bepaald niet onder de indruk van hun slappe poging plasmaontladingen en mythologie onder een 'theoretisch' dak bijeen te brengen, toe ze hun kosmologische visie uiteenzetten had ik het wel gehad met deze onzin die onder (veel) meer dit inhoudt:
  • De Zon is van binnen koud en van buiten heet
  • De Zon komt niet aan haar energie door fusie van waterstof in helium, want fusie van waterstof naar helium is waarschijnlijk onmogelijk
  • De Zon is een brandpunt van elektrische kosmische energie, ze wordt van buiten af gevoed door elektrische velden die het heelal doortrekken en zo energie naar de Zon transporteren
  • Het heelal ontleent haar structuur aan elektrische energie en magnetisch velden omdat deze velden veel krachtiger zijn dan de oneindig zwakke zwaartekracht. Het is dus niet de zwaartekrachtswerking die het heelal voornamelijk vorm heeft gegeven.
  • Pulsars draaien niet snel rond hun as want dat toerental is onmogelijk, de waargenomen pulsen ontstaan door elektromagnetische oscillaties tussen twee nabij sterren.
  • Neutronensterren zijn onmogelijk
  • Black holes zijn zulke brandpunten van kosmisch elektromagnetisme, maar dan op enorme schaal
  • De fundamentele uitgangspunten van de kosmologie zijn onjuist, het elektrische heelal zonder zwaartekrachtsinvloed geeft een veel betere verklaring
Waarschijnlijk komt er hierna nog meer nonsens, maar dat kon ik niet meer aanhoren.

Nergens wordt er een begin van een wetenschappelijke onderbouwing van deze op ideeën van Velikovsky gebaseerde 'hypotheses' gegeven. Velikovsky is een psychiater en auteur van 'Cosmos without gavitation' die onder meer stelde dat de Aarde in haar zéér recente verleden een maan van Saturnus was, dat Mercurius en Jupiter betrokken waren bij de toren van Babel en Sodom en Gomorrah. Het kan nog onzinniger; Saturnus die een nova werd waardoor de zondvloed op Aarde veroorzaakt werd.

Pseudowetenschappelijke kul van de onderste plank.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Math-E-Mad-X

Hypotheses verzinnen is makkelijk. Hypotheses onderbouwen is een heel andere kwestie. Als je mij een onderbouwing van één van zulke hypotheses die Michel hierboven noemt zou kunnen geven dan zou ik op zich nog wel bereid zijn om hier even naar te kijken.

Maar als het hier gaat om een website met alleen maar ongefundeerde beweringen dan is het echt de tijd niet waard om er naar kijken.
gmK schreef: di 18 jun 2013, 18:46
...maar tot op heden slechts in beperkte mate.
Dat wil meestal zeggen dat het zo'n grote onzin is dat mensen het niet eens de moeite waard vinden om tijd te besteden aan het debunken.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
gmK

Zoals gezegd is het niet mijn onderwerp van expertise, verre van zelfs. Ik ben echter wel geinteresseerd in het onderwerp. Het punt dat vooral mijn aandacht trok was dat zwaartekracht alleen niet voldoende sterk is om alle krachten in het heelal te verklaren. Als vervolgens geopperd wordt dat electromagnetische krachten een grotere rol spelen dan tot op heden gedacht wordt, klonk met name dat stuk in mijn oren (of ogen ;) ) vrij logisch. In veel meer biologische processen komen namelijk electrische of magnetische krachten voor.
Math-E-Mad-X

Het probleem daarmee is dat de elektromagnetische krachten op grote schaal geen rol kunnen spelen omdat alle positieve en negatieve ladingen elkaar opheffen.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
Michel Uphoff

Het punt dat vooral mijn aandacht trok was dat zwaartekracht alleen niet voldoende sterk is om alle krachten in het heelal te verklaren.

Als er voldoende massa in het heelal is, dan is zwaartekracht uitstekend in staat het heelal te vormen tot wat het nu is. Punt is, dat de zichtbare materie te weinig massa heeft. Waarschijnlijk is er dus nog veel meer onzichtbare materie.

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

gmK

Duidelijk :) Ik was misschien wat bevooroordeeld. Ik zou graag zien dat ook hier electro-magnetische krachten een rol spelen. Ik zit zelf in de hoek van de neurocognitieve wetenschap, en ook daarin zie je electrische impulsen aan de basis. Het had een mooi geheel gevormd :)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!