Ik ben ongeveer halverwege opgehouden met kijken naar hun film.
Was ik al bepaald niet onder de indruk van hun slappe poging plasmaontladingen en mythologie onder een 'theoretisch' dak bijeen te brengen, toe ze hun kosmologische visie uiteenzetten had ik het wel gehad met deze onzin die onder (veel) meer dit inhoudt:
- De Zon is van binnen koud en van buiten heet
- De Zon komt niet aan haar energie door fusie van waterstof in helium, want fusie van waterstof naar helium is waarschijnlijk onmogelijk
- De Zon is een brandpunt van elektrische kosmische energie, ze wordt van buiten af gevoed door elektrische velden die het heelal doortrekken en zo energie naar de Zon transporteren
- Het heelal ontleent haar structuur aan elektrische energie en magnetisch velden omdat deze velden veel krachtiger zijn dan de oneindig zwakke zwaartekracht. Het is dus niet de zwaartekrachtswerking die het heelal voornamelijk vorm heeft gegeven.
- Pulsars draaien niet snel rond hun as want dat toerental is onmogelijk, de waargenomen pulsen ontstaan door elektromagnetische oscillaties tussen twee nabij sterren.
- Neutronensterren zijn onmogelijk
- Black holes zijn zulke brandpunten van kosmisch elektromagnetisme, maar dan op enorme schaal
- De fundamentele uitgangspunten van de kosmologie zijn onjuist, het elektrische heelal zonder zwaartekrachtsinvloed geeft een veel betere verklaring
Waarschijnlijk komt er hierna nog meer nonsens, maar dat kon ik niet meer aanhoren.
Nergens wordt er een begin van een wetenschappelijke onderbouwing van deze op ideeën van
Velikovsky gebaseerde 'hypotheses' gegeven. Velikovsky is een psychiater en auteur van 'Cosmos without gavitation' die onder meer stelde dat de Aarde in haar zéér recente verleden een maan van Saturnus was, dat Mercurius en Jupiter betrokken waren bij de toren van Babel en Sodom en Gomorrah. Het kan nog onzinniger; Saturnus die een nova werd waardoor de zondvloed op Aarde veroorzaakt werd.
Pseudowetenschappelijke kul van de onderste plank.