Een goede kennis van me volgde de opleiding humane wetenschappen (3u wiskunde) en is nu afgestudeerd als industrieel ingenieur. Ik ken zo hier en daar nog wel mensen die in het middelbaar een richting hebben gevolgd die totaal niets te maken had of toch niet zozeer relevant was voor hun vervolgopleiding aan de universiteit of hogeschool. Deze mensen hadden echter wel iets gemeen, namelijk dat zij erg gemotiveerd waren en het in eerste instantie voor zichzelf deden (wat bij veel jongeren vaak niet zo is), zij willen louter dat diploma omdat het goed in de oren klinkt en/of omdat ze verplicht worden van thuis uit. Misschien moet je eens alle voor- en nadelen uitschrijven op een papiertje.
Dus naar mijn mening gaat het er niet zozeer om wat je vooropleiding is (mits wat aanleg natuurlijk), kom je uit het BuSO en heb je moeite met rekenen dan zou ik het niet echt aanraden, maar als ik het zo hoor heb je geen problemen wat deze vakken betreft, en zoals hier reeds werd aangehaald, men begint bijna altijd weer bij het begin, zo ook in de opleiding biomedische wetenschappen en andere wetenschappelijke richtingen, om alles weer wat op te frissen. Als je écht gepassioneerd bent en een groot deel van je tijd daar wil voor opofferen, dan lijkt me dit geen onhaalbare zaak.
Ik heb zelf geen idee wat de opleiding industrieel ingenieur inhoudt, maar ik denk niet dat je het moet onderschatten. Hoe het ook draait of keert, een goede reden voor het aanvangen van een studie, toewijding en zelfdiscipline is voor elke studie (hetzij universitair of hogeschool) een vereiste vind ik.
Veel succes