lngr schreef:Atheist: God is niet onbewezen, maar zolang hij/zij/het niet bewezen is lijkt het mij onwaarschijnlijk dat hij/zij/het een 'echte' entiteit is. Ik ga er dus ook vanuit dat God niet bestaat. Het is mogelijk de wereld en het universum te verklaren zonder god. Dit is overigens grotendeels al bereikt.
Agnost: Ik weet niet of God bestaat of dat hij niet bestaat. Ik acht de kans op beide mogelijkheden ongeveer even groot. Ik ben van mening dat het in principe onmogelijk is de eerste oorzaak der dingen te kennen.
Met "God is niet onbewezen" bedoel je denk ik "God is niet gefalsificeerd"? (want niet onbewezen is hetzelfde als bewezen)
Maar met "ik ga er vanuit dat God niet bestaat (en dat alles te verklaren is zonder god, enz)" zeg je in feite: ik geloof dat God
niet bestaat.
Dat is iets anders dan de betekenis die je hier gaf:
Rogier schreef:Er is ook een groot verschil tussen geloven dat God niet bestaat, en niet geloven dat God bestaat. Dat eerste is atheïsme.
dit klopt niet. Atheisme is niet geloven dat god bestaat. Het tweede, niet het eerste.
Overigens is jouw laatste typering van de atheïst op de "niet" na zo goed als gelijk aan wat een gelovige beweert, namelijk: "God is niet bewezen, maar ik ga er vanuit dat hij
wel bestaat, en het is mogelijk de wereld en het universum te verklaren met God".
Dus als je dat een geloof noemt, dan lijkt atheïsme me ook een geloof.
Je ziet, vandale spreekt dit niet tegen- 'levensbeschouwing die uitgaat van niet-bestaan of niet-bestaanbaarheid van een god'
Zo niet nee [wortel]
Agnosten doen trouwens naar mijn weten geen uitspraak over de kans dat hij wel of niet bestaat, ze zeggen gewoon "we weten het niet, en we kunnen het niet weten ook, en daarmee basta".
Atheisten doen niet moeilijk over de definitie van god. Wij definieren god als een oppermachtig, bovenmenselijk wezen in staat allerlei onnatuurlijke zaken te verrichten. Wij vinden het primitief om zulks te geloven. Het zijn de gelovigen die 'moeilijk doen' over de definitie. Ik heb al een aantal malen zelf gevraagd om een definitie en heb dit meerdere malen zien gebeuren. Antwoord blijft vaag; 'idee', 'omnipotent', 'in iedereen', 'bron des levens.' Hadden theisten maar een idee van hun god, dan konden we er misschien duidelijker over discussieren.
Inderdaad.. Ik heb het
hier ook al geprobeerd, maar er komt weinig zinnigs uit.
Dan roepen mensen vol overtuiging dat ze Christen of Moslim zijn, maar dan kunnen ze niet helder aangeven waar ze eigenlijk geloven. Waar hebben we het dan over... [wortel]
Maar laten we afspreken dat atheïsten in ieder geval geloven / ervan uitgaan dat oppermachtige, bovenmenselijke wezens die in staat zijn allerlei onnatuurlijke zaken te verrichten, niet bestaan. Dan kunnen we daar in ieder geval helder over discussiëren
Mag ik je vragen of je het wel met me eens bent dat jouw idee niet te falsifieren is?
Ik denk het wel ja. Of er moet een zich een ontwikkeling voordoen waarin de mens tóch in staat is alles te doorgronden, maar ik denk dat we er met "gezond verstand" en logisch beredeneren niet komen. Misschien door een soort boeddhistische, transcedente kijk op de zaken. Tenslotte beginnen we ook steeds meer door te krijgen dat de natuur gewoon niet logisch in elkaar zit, en dat concepten en constructies die in ons denken verankerd zitten (zoals oorzaak en gevolg) niet meer van toepassing zijn als we onze wereld op een fundamenteel niveau willen verklaren.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.