wetenschappers schreef:
Want ik blijf maar vast zitten in mijn vergelijking met twee onbekenden Kp en x (die het aantal mol voorstelt)
Dat is een vergelijking die je normaal gezien niet nodig hebt.
De strategie om de vraag op te lossen bestaat uit twee stappen:
- bereken de partieeldrukken van alle componenten, uitgaande van de begin- en einddruk, begin- en eindtemperatuur, de reactievergelijking/stochiometrie en de beginhoeveelheden
- bereken uit deze hoeveelheden Kp
Voor de eerste stap wil ik een aanzet geven:
- zuiver NH3 van een bepaalde hoeveelheid geeft een druk van 1013 mbar bij 0°C
- de druk verandert door twee bijdragen: de T-verandering en de reactie. Wat is het effect van de T-verandering alleen, dus de druk van dezelfde hoeveelheid zuiver NH3 bij 546°C?
- De reactie kan je in rekening brengen door een conversie x (tussen 0 en 1) in te voeren. Uit de stochiometrie weet je dat bij x = 0 je gewoon de druk uit het vorige puntje hebt (alleen NH3), terwijl bij x = 1 je alleen N2 en H2 hebt. Omwille van de stochiometrie zijn er dan ... meer deeltjes en is de druk ook ... hoger. Er is dus een relatie tussen x en de verhouding tussen de druk uit het vorige punt en 395 kPa
Kan je deze redenering volgen? Ze is eerder stap-per-stap omdat je zo minder redeneringsfouten maakt (of ze toch makkelijker kan terugvinden) dan bij het opstellen van één enorme vergelijking.
This is weird as hell. I approve.