- Ik keek = onvoltooid verleden tijd (ovt)
Bijv: In mijn jeugd keek ik vaak naar de eendjes op het water om te zien of ze genoeg te eten hadden.
- Ik heb gekeken = voltooid tegenwoordige tijd (vtt)
Bijv: Maak je geen zorgen, ik heb gekeken naar de eendjes op het water en zag dat ze nog genoeg te eten hadden
- Ik had gekeken = voltooid verleden tijd (vvt)
Bijv: Pas nadat ik naar de eendjes op het water had gekeken, wist ik dat ze genoeg te eten hadden.
Wat Jan's antwoord betreft geloof ik niet dat het helemaal zo zit.
"Gedurende mijn hele jeugd woonde ik in Rotterdam" (ovt) en
"Gedurende mijn hele jeugd heb ik in Rotterdam gewoond" (vtt) kunnen volgens mij in dit geval allebei (gevoelsmatig)
Wat betreft het verschil tussen vtt en vvt: De gegeven zin is impliciet: "ik heb in Rotterdam gewoond (en/maar woon nu ergens anders)". Het tweede deel van de zin staat hier in de tegenwoordige tijd.
Voltooid verleden tijd voor het eerste deel kan alleen maar als het tweede deel van de zin in de verleden tijd staat: "Nadat ik in Rotterdam had gewoond, wist ik hoe verschrikkelijk grote steden waren".
Helaas is het denk ik nogal gecompliceerd. Want als we naar het bovenstaande "eendjes" voorbeeld kijken zien we dat de zin die in de voltooid tegenwoordige tijd staat (zin 2) een tweede deel heeft in de verleden tijd. We voelen aan dat dit goed is, maar waarom staat hier het eerste gedeelte in de voltooid tegenwoordige tijd?
Dat komt denk ik door de toevoeging: "Maak je geen zorgen". Hierbij zien we dat het geheel zich in de tegenwoordige tijd afspeelt, vandaar misschien de voltooid tegenwoordige tijd. Maar misschien heeft het ook alleen maar te maken met het voegwoord: "en" waardoor we met twee volwaardige zinnen te maken hebben, terwijl het tweede deel in zin 3 duidelijk een bijzin is.
Zoals Jan al zei, het is een kwestie van aanvoelen, en ik heb nog geen goede site kunnen vinden die een sluitende leidraad geeft.
Ik blijf zoeken.
[Edit: ik was een tijdje bezig met deze post en had het antwoord van Alinda dus nog niet gezien, toch is deze post wellicht een aanvulling]