Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
dazz
Artikelen: 0
Berichten: 197
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 15:49

Over ontstaan van de Maan...

Het was wel eens anders maar het wordt tegenwoordig wel als algemene kennis beschouwd dat de Maan ooit een gedeelte was van de Aarde.

Hierbij wordt wel komeet-inslag als oorzaak van ontstaan van Maan genoemd, en terwijl ik deze oorzaak niet per se wil tegenspreken, toch dit:

Ik denk dat de Aarde in loop der tijd groter werd

en nou vraag ik me af of dit ook niet begrepen zou moeten worden als oorzaak van ontstaan van de Maan.

De Aarde werd groter, terwijl roterend, en mede vanwege middelpuntvliedende-kracht

braken er brokken van los, waarbij de Maan tot ontstaan kwam.

ads

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Bekijk product

Gebruikersavatar
zpidermen
Artikelen: 0
Berichten: 1.623
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 14:27

Re: Over ontstaan van de Maan...

dazz schreef:Het was wel eens anders maar het wordt tegenwoordig wel als algemene kennis beschouwd dat de Maan ooit een gedeelte was van de Aarde.

Hierbij wordt wel komeet-inslag als oorzaak van ontstaan van Maan genoemd, en terwijl ik deze oorzaak niet per se wil tegenspreken, toch dit:

Ik denk dat de Aarde in loop der tijd groter werd

en nou vraag ik me af of dit ook niet begrepen zou moeten worden als oorzaak van ontstaan van de Maan.

De Aarde werd groter, terwijl roterend, en mede vanwege middelpuntvliedende-kracht

braken er brokken van los, waarbij de Maan tot ontstaan kwam.
Waar zijn al die andere brokstukken dan gebleven?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Raynor
Artikelen: 0
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 18:34

Re: Over ontstaan van de Maan...

Ik zou geen theorie kunnen bedenken waardoor de aarde dan zo snel weer en mooie bijna ronde bol is geworden. Deze theorie is in tegenspraak met de theorie waarbij de maan uit rondcirkelende brokken opgebouwd wordt, maar als het mogelijk is dat bijvoorbeeld een maan uit kleinere brokken kan ontstaan, kan het net zo goed zijn dat deze brokken niet van de aarde afkomstig zijn. Daarbij is de soort steen op de maan veel anders dan de soort steen op aarde (geloof ik), maar dat kan ook komen door de omgeving, dat de steen dus in de loop van jaren veranderd is...

@Zpiderman: "Waar zijn al die andere brokstukken dan gebleven?"

Als zijn theorie zou kloppen kan het toch zijn dat alle brokken zijn samengeklonterd tot de huidige maan? Ik denk ook niet dat het van belang is wat er is gebeurd met de rest van de eventuele brokken...
-=zweistein=-
Artikelen: 0
Berichten: 237
Lid geworden op: zo 14 aug 2005, 17:03

Re: Over ontstaan van de Maan...

Er zijn nog altijd twijfels over het ontstaat van de maan, wetenschappers weten nog altijd niet hoe planeten zijn ontstaat, hoe kunnen zij nu weten hoe een maan is 'gevormd'?
Als zijn theorie zou kloppen kan het toch zijn dat alle brokken zijn samengeklonterd tot de huidige maan? Ik denk ook niet dat het van belang is wat er is gebeurd met de rest van de eventuele brokken...
Is het wel bewezen dat steen in de ruimte zomaar kan samenklonteren? Want meestal gebeurt er een botsing en worden de stukken puin nog kleiner.
The first writing, science, mathematics, law and philosophy in the world, making the region the center of what is called the "Cradle of Civilization" - Iraq
Gebruikersavatar
zpidermen
Artikelen: 0
Berichten: 1.623
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 14:27

Re: Over ontstaan van de Maan...

=zweistein=- schreef:Er zijn nog altijd twijfels over het ontstaat van de maan, wetenschappers weten nog altijd niet hoe planeten zijn ontstaat, hoe kunnen zij nu weten hoe een maan is 'gevormd'?
Als zijn theorie zou kloppen kan het toch zijn dat alle brokken zijn samengeklonterd tot de huidige maan? Ik denk ook niet dat het van belang is wat er is gebeurd met de rest van de eventuele brokken...
Is het wel bewezen dat steen in de ruimte zomaar kan samenklonteren? Want meestal gebeurt er een botsing en worden de stukken puin nog kleiner.
Ja, of je krijgt een gordel met stenen... Hoe heet die gordel bij Mars ook al weer? De Kuiperbelt ofso?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt
Rick
Artikelen: 0
Berichten: 150
Lid geworden op: ma 06 jun 2005, 10:11

Re: Over ontstaan van de Maan...

Weleens aan gedacht dat de maan geen natuurlijke maar een man-mdae maan is?

Gemaakt door oude (aardse) beschavingen die zeer zeer geavanceerd waren.
....en God zei:"Laten WE de mensen schapen naar ONS evenbeeld.

Zoals WIJ er uit zien."



-2000 jaar geleden, de Bijbel-
Gebruikersavatar
Bas
Artikelen: 0
Berichten: 824
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 21:53

Re: Over ontstaan van de Maan...

Rick schreef:Weleens aan gedacht dat de maan geen natuurlijke maar een man-mdae maan is?

Gemaakt door oude (aardse) beschavingen die zeer zeer geavanceerd waren.
Nee, nooit aan gedacht.. Geen idee waarom niet... :roll:
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren
-=zweistein=-
Artikelen: 0
Berichten: 237
Lid geworden op: zo 14 aug 2005, 17:03

Re: Over ontstaan van de Maan...

bron: wikipedia
De gangbare theorie is dat de Maan is ontstaan doordat de Aarde botste met Theia, een object ongeveer even groot als Mars. Theia zou hierbij vernietigd of weggeslingerd zijn zijn (mogelijk is dit de oorsprong van de planetoïdengordel voorbij Mars), en een enorm brok materie brak los van de Aarde en vormde de Maan. Deze theorie vindt bevestiging in de samenstelling van de gesteenten op de Maan, die ongeveer dezelfde is als die van de aardkorst.
Er zijn kraters op aarde van 65 miljoen jaar en toch zijn die min of meer zichtbaar, waarom zou zo'n enorm krater die bijna heel de aarde heeft vernitigd geen sporen achter laten?
Als zijn theorie zou kloppen kan het toch zijn dat alle brokken zijn samengeklonterd tot de huidige maan? Ik denk ook niet dat het van belang is wat er is gebeurd met de rest van de eventuele brokken...
Ik heb over die theorie nagedacht en volgens mij klopt er niets van. Iedereen weet dat de maan uit verschillende concentrische schillen bestaat en elk schil heeft zijn eigen chemische en fysische eigenschappen. Deze schillen ontstaan wanneer de 'vloeibare' maan (bestaat uit gesmolten lava) tot stolling komt. Als de maan werkelijk uit puin is gevormd dan kunnen er onmogelijk concentrische schillen ontstaan want de verschillende gesteenten moeten eerst met elkaar smelten om zo schillen te vormen en dit kan onmogelijk zomaar gebeuren.

Hiermee heb ik bewezen dat beide theorien niet kloppen :roll:
The first writing, science, mathematics, law and philosophy in the world, making the region the center of what is called the "Cradle of Civilization" - Iraq
Gebruikersavatar
Bas
Artikelen: 0
Berichten: 824
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 21:53

Re: Over ontstaan van de Maan...

Je hebt helemaal niets bewezen. Alleen dat je er niet veel van snapt.

Zet je 'bewijs' eens op het Sterrenkundeforum en huiver...
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren
Gebruikersavatar
ZVdP
Artikelen: 0
Berichten: 2.097
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 23:45

Re: Over ontstaan van de Maan...

Hebben jullie er misschien al eens aan gedacht dat dit allemaal

héél lang geleden is gebeurd?

Toen de aarde nog een stuk warmer was, misschien zelfs nog was

gesmolten?

En zeker en vast, bij een dergelijke botsing (al dan niet gebeurd),

smelt het gesteente door de enorme hitte die hierbij vrijkomt.

Het zijn dus geen losse, koude brokjes aarde die samen de

maan vormen.

Zwiestein, waarom er geen bewijs op aarde te zien is zoals bij een krater van 65 miljoen jaar geleden?

Ten eerste dus de hete aarde, ten tweede de lange tijd geleden waardoor de aarde terug wat rond is kunnen worden.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian
-=zweistein=-
Artikelen: 0
Berichten: 237
Lid geworden op: zo 14 aug 2005, 17:03

Re: Over ontstaan van de Maan...

Hebben jullie er misschien al eens aan gedacht dat dit allemaal  

héél lang geleden is gebeurd?  

Toen de aarde nog een stuk warmer was, misschien zelfs nog was  

gesmolten?  

En zeker en vast, bij een dergelijke botsing (al dan niet gebeurd),  

smelt het gesteente door de enorme hitte die hierbij vrijkomt.  

Het zijn dus geen losse, koude brokjes aarde die samen de  

maan vormen.  

Zwiestein, waarom er geen bewijs op aarde te zien is zoals bij een krater van 65 miljoen jaar geleden?  

Ten eerste dus de hete aarde, ten tweede de lange tijd geleden waardoor de aarde terug wat rond is kunnen worden.
Dat dit door toeval is gebeurd, is best mogelijk maar kun je mij dan uitleggen hoe de manen van Saturnus, Jupiter en uranus zijn ontstaan? Toch niet elk keer met een botsing?
The first writing, science, mathematics, law and philosophy in the world, making the region the center of what is called the "Cradle of Civilization" - Iraq
Spitfire28
Artikelen: 0
Berichten: 597
Lid geworden op: ma 05 dec 2005, 20:17

Re: Over ontstaan van de Maan...

=zweistein=- schreef:
Hebben jullie er misschien al eens aan gedacht dat dit allemaal  

héél lang geleden is gebeurd?  

Toen de aarde nog een stuk warmer was, misschien zelfs nog was  

gesmolten?  

En zeker en vast, bij een dergelijke botsing (al dan niet gebeurd),  

smelt het gesteente door de enorme hitte die hierbij vrijkomt.  

Het zijn dus geen losse, koude brokjes aarde die samen de  

maan vormen.  

Zwiestein, waarom er geen bewijs op aarde te zien is zoals bij een krater van 65 miljoen jaar geleden?  

Ten eerste dus de hete aarde, ten tweede de lange tijd geleden waardoor de aarde terug wat rond is kunnen worden.
Dat dit door toeval is gebeurd, is best mogelijk maar kun je mij dan uitleggen hoe de manen van Saturnus, Jupiter en uranus zijn ontstaan? Toch niet elk keer met een botsing?
wie zegt dat die manen oorspronkelijk van saturnus, jupiter of uranus zelf zijn? Het is niet omdat het met de maan-aarde het geval is dat dat met andere manen-planeten het geval is.
Gebruikersavatar
zpidermen
Artikelen: 0
Berichten: 1.623
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 14:27

Re: Over ontstaan van de Maan...

Fabrice Macours schreef:
=zweistein=- schreef:
Hebben jullie er misschien al eens aan gedacht dat dit allemaal  

héél lang geleden is gebeurd?  

Toen de aarde nog een stuk warmer was, misschien zelfs nog was  

gesmolten?  

En zeker en vast, bij een dergelijke botsing (al dan niet gebeurd),  

smelt het gesteente door de enorme hitte die hierbij vrijkomt.  

Het zijn dus geen losse, koude brokjes aarde die samen de  

maan vormen.  

Zwiestein, waarom er geen bewijs op aarde te zien is zoals bij een krater van 65 miljoen jaar geleden?  

Ten eerste dus de hete aarde, ten tweede de lange tijd geleden waardoor de aarde terug wat rond is kunnen worden.
Dat dit door toeval is gebeurd, is best mogelijk maar kun je mij dan uitleggen hoe de manen van Saturnus, Jupiter en uranus zijn ontstaan? Toch niet elk keer met een botsing?
wie zegt dat die manen oorspronkelijk van saturnus, jupiter of uranus zelf zijn? Het is niet omdat het met de maan-aarde het geval is dat dat met andere manen-planeten het geval is.
Waarom draaien die manen dan rondjes om planeten en niet rondjes om de zon?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt
Gebruikersavatar
Bas
Artikelen: 0
Berichten: 824
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 21:53

Re: Over ontstaan van de Maan...

Omdat het anders geen manen maar planeten zouden zijn.

Maar dat is niet het antwoord wat je wilt horen. Alhoewel, wil je uberhaupt wel een antwoord op zulke vragen?

Nou, vooruit. Manen kunnen ook ontstaan uit puin en stof dat rond planeten draait. Vanwege de zwaartekracht blijft dit bij de planeet en klontert een en ander samen tot een groter object. Grotere objecten kunnen weer met elkaar botsen en zo ontstaan grotere manen. En dit is ongetwijfeld niet het hele verhaal, maar ik ben geen sterrenkundige.

Echt, het is allemaal zo moeilijk niet.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

Bekijk product

Gebruikersavatar
Jap
Artikelen: 0
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 27 jun 2005, 19:11

Re: Over ontstaan van de Maan...

Milde botsing creëerde de maan

De botsing waaruit de aardse maan ontstond was relatief mild, zo laten de langste en meest gedetailleerde computersimulaties ooit zien. Het onderzoek stelt grenzen aan de grootte en snelheid van objecten die via kosmische botsingen leiden tot de formatie van satellieten. Computermodellen zaten zien dat een object ter grootte van Mars ongeveer 4,5 miljard jaar geleden met de aarde botste.
http://www.astrostart.nl/nieuws.php?subact..._from=&ucat=94&

Afbeelding
De gangbare theorie is dat de Maan is ontstaan doordat de Aarde botste met Theia, een object ongeveer even groot als Mars.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maan#Ontstaan
Kite high or stay low!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!