We hebben in de les gezien dat de entropieverandering van een geïsoleerd systeem altijd groter dan of gelijk aan nul moet zijn. Nu heb ik een tegenvoorbeeld gevonden, natuurlijk kan dit niet, dus moet er ergens een fout zitten in mijn redenering. Wie kan me helpen? Mijn redenering is als volgt: Ik zit in mijn kamer, en op de vloer van mijn kamer liggen allemaal papieren van alle mogelijke cursussen die ik ooit gehad heb, ze liggen allemaal door elkaar. We hebben dus een hoge entropie. Beschouw nu eventjes mijn kamer met daarin mijn papieren en ik als een geïsoleerd systeem. Na een uurtje kijken we terug naar dit systeem, en wat zien we, alle papiern liggen netjes soort per soort, ik heb al mijn cursussen dus mooi geordend, en dus is de entropie gedaald.
Ik dacht eerst dat dit fout was omdat de entropieverandering enkel positief moet zijn voor een spontaan proces, maar enkele bladzijden verder veralgemenen we dit, en staat er dat de entropieverandering van een geïsoleerd systeem groter dan of gelijk aan nul moet zijn.
Puzzels